Go-juice voor ondernemers. Wat is jouw energiebron?

Column Willem Overbosch | Australië

06 september 2018

Om succesvol te zijn als ondernemer, moet je de vrije ruimte blijven opzoeken. Nieuwe ideeën, plannen, kansen komen tenslotte altijd van buiten. Probeer jezelf maar eens te kietelen, dan gebeurt er niets. Vraag datzelfde aan een wildvreemde…..voelt toch anders hè? Maar waar haal jij zelf de energie vandaan om elke dag ervoor te gaan? In Australië noemen ze dat Gojuice, Welke Go-juice gebruik jij?

Boek Eerste hulp bij Groeien

Brand New Day

Waar die energie vandaan komt, is voor iedereen anders. Hardlopen, zeilen, wandelen, muziek luisteren. Als het je maar tot de kern brengt. Zo dicht mogelijk bij jezelf, naar die oerdrift en de bron van energie die je nodig hebt om met veel energie te doen wat je elke dag doet.

Alweer 14 jaar geleden zette ik voor het eerst voet op Australische bodem, net nadat ik ontslag had genomen bij ExxonMobil. Na die eerste keer, ben ik nog twee keer terug geweest. Australië heeft iets in mij losgemaakt. Een oergevoel, iets primairs dat ik onlosmakelijk verbind met het ondernemerschap. Die ruige natuur, de uitgestrektheid van de outback, de geluidloze nachten, de prachtige stranden. En niet te vergeten: werken als jackeroo (cowboy) en houthakker, voor het echte oergevoel.

Ik kwam terug in Nederland als een ander mens en wist dat ik iets anders wilde gaan doen. Langzaam ben ik het ondernemerschap ingerold. Niet voordat ik nog ‘even’ langs Australië ben gegaan in 2003, om dat gevoel weer tot leven te brengen. Na terugkomst had ik de energie om me volledig op het ondernemerschap te storten.

Keuzes maken

Eind 2007 zat ik vast, ik moest keuzes maken en focus krijgen. MKB Servicedesk begon een bedrijf te worden. Ik liep tegen mijn eigen limieten aan en wilde sneller dan ik alleen kon. Weg voor het oergevoel dat ik nodig had, kon ik eigenlijk niet. Maar ik moest. Dit keer met mijn (toen nog 2) jonge kinderen. Het gaf me de overtuiging dat ik een compagnon moest zoeken, iets wat me in 2012 lukte. Nu zijn we dik twee jaar vol aan de bak, hebben De Zaak overgenomen en 35 mensen aan het werk voor Dutch Network Group.

Op dit moment is het tijd voor de volgende stap. DNG uitbouwen tot internationale uitgever op het gebied van ondernemerschap. Elke volgende stap, doet een beroep op mijn vermogen om mezelf opnieuw uit te vinden. Een andere rol aannemen: de eerste jaren als pionier, daarna als manager en nu steeds meer in de rol van leider.

Verleiding

Het laatste jaar is een rollercoaster geweest, met weinig tijd om de ruimte te pakken, al leek die soms zo dichtbij. Verder dan een wandeling door het bos, een bezoek aan de stad en een gesprek in een winkel kwam het niet. Dat is niet genoeg om echt creatief te worden en te vernieuwen. Afstand te nemen en de bakens te verzetten. Ik kan de verleiding niet weerstaan en zoek de ruimte toch weer op. De tickets zijn geboekt. We gaan in december 2014 met z’n zessen naar Australië. Is dit het juiste moment om dit te doen? Mijn gevoel zegt van wel, daar zit voor mij de ruimte. Down Under kan ik de Go-juice vinden die mij dat oergevoel, de energie om te ondernemen, om mijzelf opnieuw uit te vinden en de volgende stap te zetten, op zoek naar een nog beter begrip van het ondernemerschap.

Auteur

Willem Overbosch