Een kriebelend ondernemersgen

Editorial | The Next Entrepreneur

28 november 2016

Als je in een bedrijf werkt dat draait om ondernemers, kriebelt het regelmatig: dat ondernemersgen. De ene collega verkoopt gebloemde theepotten en -kopjes via haar vintage website, de ander verhuurt hostesses voor beurzen. Allemaal aangestoken door de ondernemers die we dagelijks spreken.

Ook ik droom regelmatig. Over een zelfgeschreven kinderboek. Waar ik dan vrolijke tekeningen bij pen. Of een eigen broodjeszaak. En dan de hele dag zingend en fluitend warme baksels over de toonbank schuif. Honden van buren een workout bezorgen tijdens mijn hardlooprondje, of bewegingscoach worden; ook dat zijn goede opties voor mijn volgend leven als ondernemer.

Toch doe ik het niet. Nu niet, in ieder geval. Ik heb als zelfstandige gewerkt en weet hoe eenzaam de eerste tijd als ondernemer kan zijn. In je eentje alles besluiten en bedenken: het is de charme van ondernemerschap, maar tegelijkertijd ook het lastige. Daar moet je sterk en klaar voor zijn.

Extra bewondering daarom heb ik voor al die nieuwe ondernemers; de startende ondernemers die meedoen aan de wedstrijd The Next Entrepreneur. Voormalige ‘loondiensters’, ondernemers die gewoon wéér een nieuw idee hebben of vers-afgestudeerden die staan te trappelen om meteen de directeursstoel te bestijgen. Als redactie achter de website van The Next Entrepreneur zien we al deze mensen voorbijkomen. En vooral: hun enthousiasme via social media. De een twittert rustig een hele nacht door om maar zoveel mogelijk stemmen te kunnen verzamelen, de ander belt half krantenland af: ‘Wil je een interview met mij?’

Inmiddels ligt de finale al een paar weken achter ons. Het is ondernemer Laurens de Groot die zich sindsdien een jaar 'The Next Entrepreneur' mag noemen. Misschien ken je zijn bedrijf wel, want hij heeft volop media-aandacht gekregen: een van de pluspunten van deelname aan een wedstrijd als deze. Maar nog mooier vind ik de waardering die Laurens krijgt voor zijn prachtige werk. Deze ondernemer zorgt er namelijk voor dat neushoornjagers in Afrika in de kraag worden gevat, dankzij de videobeelden die zijn drones - van afstand bestuurbare luchtvaartuigen - maken. 

Aangezien we volop in de periode van goede voornemens zitten, heb ik er ook eentje: nog meer ondernemers met dit soort mooie businessmodellen vooruit helpen via MKB Servicedesk, zodat zij hun plannen kunnen waarmaken en zodat de wereld kennis kan maken met hun bedrijf. 

Wat is jouw ondernemersvoornemen voor 2015?

Auteur

Lenneke Arts