Hoe maak je afspraken over aanwezigheid?

Wie moet er op kantoor zijn en wie niet?

21 augustus 2012

Als jij en je personeel minder op kantoor zijn, is het goed om afspraken te maken over bereikbaarheid. Daarnaast kan het handig zijn om elke week een dag aan te wijzen waarop iedereen aanwezig moet zijn voor overleg en voor de gezelligheid.

Whitepaper Hoe bedien ik mijn klanten online?

Een spontane ontmoeting bij de koffieautomaat of samen lunchen met je collega’s zit er niet meer in als een groot gedeelte van je bedrijf mobiel werkt. En dat terwijl juist dat sociale aspect belangrijk is om je verbonden te voelen met je werk en collega’s.

Hoe ga je te werk?

Omdat de bedrijfscultuur bij elke organisatie weer anders is, verschilt de manier waarop je afspraken maakt over aanwezigheid ook per organisatie. Het is belangrijk dat werkgever en werknemer goede afspraken met elkaar maken. Deze afspraken kunnen later bijgesteld worden.

Om te bepalen wat voor jouw bedrijf het beste werkt, is het verstandig om na te gaan welke medewerkers echt op kantoor moeten zijn en welke net zo goed thuis of mobiel kunnen werken. Zo zal een receptioniste vaker op kantoor aanwezig moeten zijn dan een consultant. 

Aanwezigheidsnorm of niet?

Sommige werkgevers kiezen voor een aanwezigheidsnorm. Ze stellen een (aantal) dag(en) in de week vast waarop iedereen aanwezig moet zijn. Op die dagen kun je met elkaar vergaderen en nieuwe werkafspraken maken.

Andere bedrijven kiezen er bewust voor om geen aanwezigheidsnorm te hanteren en laten de werknemers zelf bepalen hoe ze overleggen en op welke wijze.

Organiseer het informele contact

Om je werknemers toch bij je onderneming te betrekken is het belangrijk dat ze elkaar toch regelmatig op informele wijze ontmoeten. Informeel contact is belangrijk voor het scheppen van vertrouwen. Als werkgever kan je bijvoorbeeld geregeld een borrel of een bedrijfsuitje organiseren.

Bron: Vrijwerk