Deelnemen aan een startup accelerator: doen of niet doen?

Column Bastiaan Burgwal | Startup bootcamp
Twee weken geleden reisden we met het team van Sparkholder af naar London. We waren doorgedrongen tot de laatste 20 partijen voor deelname aan Startupbootcamp FinTech. Dit is een zogeheten startup accelerator. Er 'ploppen' op dit moment steeds meer accelerators uit de grond, allemaal met het idee om startups te helpen. Is het nou de moeite waard om als startend bedrijf deel te nemen aan zo’n accelerator?
Ben jij The Next Entrepreneur?
Klik hier
Doe mee aan de wedstrijd
Lees verder
Eerste hulp bij Starten
Klik hier
Lees het gratis e-book
Lees meer
In Nederland zijn vooral Startupbootcamp en Rockstart bekend, maar internationaal zijn er een handvol grote partijen. Als je met partijen spreekt dan zijn de meningen verdeeld, en sterk verdeeld. Een deel roept 'halleluja' en geeft aan dat dit de kans van je leven is, terwijl een ander deel eerder aversie heeft. Een middenweg lijkt er niet te zijn. Onze mening? We hebben uiteindelijk na het gehele selectieproces dat maanden in beslag nam, zelf besloten om niet deel te nemen. Hoewel de emotie aangaf voor dit avontuur te gaan, koos de ratio ervoor om het niet te doen. Wellicht kan dit betoog anderen in de toekomst helpen wanneer zij voor eenzelfde keuze staan. Let dus wel, dit betoog is niet het betoog van een startup die de gehele accelerator heeft doorlopen, maar juist van een startup die vlak voor de start afhaakte.
 

De nadelen

Wellicht een van de grootste nadelen is de afdracht van aandelen. Doorgaans vragen deze accelerators rond de 8 procent aan aandelen. De investering die zij hiervoor in harde cash doen is beperkt, zo rond de 15.000 euro. De gemiddelde startup heeft een dusdanige burn rate dat dit geld binnen één tot drie maanden op is. Dat betekent dus dat de startup of ergens anders al investering vandaan moet trekken, of dat ze al een betalende klantenbase moeten hebben die voorziet in de burn rate, dit is vaak niet het geval. Bij de afdracht van deze aandelen hoort vervolgens een overeenkomt van rond de 40 tot 50 pagina’s in ons geval, waar al snel duidelijk wordt dat er ook in de toekomst nogal wat randvoorwaarden zijn, waarbij de belangrijkste de‚ 'niet verwateringsclausule' is. Uiteraard krijg je er andere zaken voor terug dan geld, waaronder het netwerk en kennis, maar het is natuurlijk veel moeilijker om hier een waarde aan toe te kennen.
 
Een ander nadeel, is de tijd die het van je vergt. Het programma duurt drie maanden en een groot deel van het team wordt opgeslokt door het programma. Dit is natuurlijk niet alleen een nadeel, want er gebeuren in die drie maanden veel goede dingen, maar het is lastig om daarbij de huidige klant- en marktbewerking op eenzelfde niveau te houden. Of zoals de organisatoren het zelf zeggen; "ja, de daily business zal eronder lijden". Het programma waar wij aan deel zouden nemen was bovendien in London, terwijl ons product juist tractie begon te krijgen in ons thuisland Nederland.
 

De voordelen

Dan maar beginnen met het grootste voordeel, en dat is niet het geld, maar het netwerk dat je aanboort. Tijdens de selectiedagen die vier dagen duurden werd dit ook direct duidelijk. Er waren 150 externen aanwezig. Dit waren leidinggevenden binnen grote ondernemingen, maar ook investeerders, juristen en succesvolle ondernemers. Veel mensen waar je van kunt leren, maar die je ook weer in contact kunnen brengen met hun netwerk. De partners van het event waren bijvoorbeeld grote namen als Rabobank, Lloyds Bank en MasterCard. Deze partners, echte olifanten, zullen jou als mug proberen verder te helpen in het landschap van de corporates. De partners, maar ook anderen grote ondernemingen, zien deelnemers van zulke programma’s toch als de nieuwe generatie Einsteins, een stempeltje dat je vaak makkelijker naar binnen helpt.
 
Naast het netwerk waar je mee in contact wordt gebracht, vinden veel partijen vervolgfunding na het programma. Er wordt een heuse 'demodag' georganiseerd waar je in contact wordt gebracht met zo’n 200 investeerders. Dit vergroot de kans op investering uiteraard, maar de vraag is of goede startups niet ook zonder dit festijn een investering kunnen vinden. Er lijkt nog steeds geld genoeg te zijn voor bedrijven met een briljant idee en beginnende tractie.
 
Terugkomend op het gehele selectieproces en onze dagen in London kunnen we zeggen dat het zeer leerzaam is geweest en dat we veel nieuwe mensen hebben leren kennen die waarschijnlijk iets voor ons kunnen betekenen in de toekomst. Voor ons was de keuze, hoewel moeilijk, echter voornamelijk gebaseerd op de nadelen. Door minder tijd voor daily business waren we bang onze huidige tractie de nek om te draaien. Bovendien zijn de juridische verplichtingen die je aangaat niet mals. Zo’n twee maanden voor het evenement vonden wij een Amerikaanse investeerder die een groot bedrag in ons bedrijf heeft gestopt, ook de afspraken die we met hem gemaakt hebben waren moeilijk te rijmen met de accelerator. Hou hier dus ook rekening mee bij het zoeken van toekomstige investeerders, niet alle investeerders vinden het namelijk een pre als je vast zit aan een accelerator contract. Maar vooral belangrijk, maak de beslissing ook op basis van je ratio, want emotioneel en marketingtechnisch zijn deze accelerators vlijmscherp en pakken ze je totaal in als ondernemer. De marketing van deze accelerators en het 'ik wil erbij horen'-gevoel dat zij creëren, is misschien nog wel de meest wijze les voor een startup. Als je dit gevoel kunt creëren bij je eigen product, dan moet het goed komen!

"Investeren in start-ups loont"

Ad Bresser van StartupInc over samenwerken met starters
"Door samen te werken met starters, kunnen grote bedrijven innovatiever worden zonder bijkomende innovatierisico's," zegt Ad Bressers van StartupInc. Startups zijn flexibel en zitten vol nieuwe ideeën. Door te investeren in deze bedrijfjes, kunnen grote bedrijven gebruik maken van hun innovatiekracht. Bekijk het interview tijdens Permanent Beta Dag in Amersfoort.
investeren-start-ups-loont-28714111433.png

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten