Payroll in 2021

Minder populair, maar nog niet afgeschreven

27 april 2021

Payroll is ook in 2021 weer minder populair. De oorzaak: payrolling valt sinds vorig jaar juridisch niet meer onder dezelfde regels als uitzenden en is daardoor duurder en minder flexibel geworden. Toch biedt payroll ook in 2021 nog belangrijke voordelen voor ondernemers.

Zelf verlonen zonder tussenpersoon

Wat is payroll?

Payroll is een verloningsconstructie, waarbij de opdrachtgever (onderneming) een arbeidsovereenkomst sluit met twee partijen: de nieuwe collega en het payrollbedrijf. Juridisch gezien treedt het payrollbedrijf op als werkgever en verzorgt het vanuit die hoedanigheid alle verplichte technische taken die het werkgeverschap met zich meebrengt. 

Denk hierbij aan het voeren van de salarisadministratie, de uitbetaling van loon en het administreren van ziekmeldingen. Het payrollbedrijf draagt arbeidsrechtelijke verantwoordelijkheid voor de payrollmedewerker.

Payroll op de werkvloer

Toch zal het voor de payrollmedewerker voelen alsof hij gewoon in dienst is van de onderneming, omdat er in de dagelijkse praktijk op de werkvloer sprake is van een normale, gangbare arbeidsrelatie. Zo is de onderneming binnen de payrollconstructie verantwoordelijk voor de werving en selectie van payrollmedewerkers. De payrollwerknemer werkt bovendien exclusief voor de onderneming die hem of haar heeft geworven en aangenomen. 

Bij uitzendkrachten ligt dit anders. Ook voor afspraken over bijvoorbeeld salarishoogte en takenpakket doet de werknemer rechtstreeks zaken met de onderneming en niet met zijn juridische werkgever, het payrollbedrijf. Het is verder ook de onderneming die de duur van de samenwerking met de nieuwe collega bepaalt en die de medewerker aanstuurt en beoordeelt.

Payrolling minder flexibel door wet

Tot 2020 viel payroll onder de wetgeving voor uitzendbureaus en was de constructie uitzonderlijk flexibel voor opdrachtgevers. Payrollmedewerkers hadden bijvoorbeeld pas na 5,5 jaar werken voor dezelfde opdrachtgever of payrollbedrijf recht op een vast dienstverband en op secundaire arbeidsvoorwaarden hadden ze geen recht. Maar sinds 2020 is de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) van kracht en die heeft de payrollmarkt aardig op z’n kop gezet. 

Gelijke rechten payrollmedewerkers

In de WAB zijn de regels voor payroll apart geregeld, en dat is voor het eerst sinds de introductie van het payrollmodel, begin jaren negentig. De rechten voor payrollmedewerkers zijn gelijkgetrokken met de rechten van overige werknemers. Zo hebben payrollmedewerkers al na drie jaar werken voor dezelfde opdrachtgever (of voor het payrollbedrijf) recht op een vaste aanstelling, in plaats van na 5,5 jaar. 

Ook hebben payrollmedewerkers recht op minimaal dezelfde secundaire arbeidsvoorwaarden als personeelsleden die officieel in dienst zijn bij de onderneming. Payrolling is door de WAB dus een belangrijk voordeel voor de opdrachtgever kwijtgeraakt: dat van uitzonderlijke flexibiliteit. Bovendien is payroll duurder geworden.

Payroll in 2021

Ondanks recente omzetverliezen van wel 30 tot 35 procent voor veel payrollbedrijven (los van de gevolgen van de coronacrisis), biedt payroll ook in 2021 nog belangrijke voordelen ten opzichte van eigen personeel. Een groot pluspunt is bijvoorbeeld dat een deel van de personeelsadministratie wordt uitgevoerd door het payrollbedrijf, waaronder de salarisadministratie. 

Ook de arbeidsrechtelijke aansprakelijkheid voor de payrollmedewerker ligt bij het payrollbedrijf. Voor ondernemers die de administratieve lasten van hun bedrijf willen verminderen kan payrolling nog altijd een waardevolle verloningsconstructie zijn.

Auteur

Michiel van de Peppel

Michiel is een veelzijdige tekstschrijver met ervaring in de journalistiek, marketingcommunicatie en PR. Hij schrijft graag over ondernemerschap, ook vanuit zijn eigen ervaring. Sinds 2011 runt hij zijn eigen communicatiebureau: WYZYN COMMUNICATIE in Amersfoort. In 2021 kwam daar Consortius bij, een gespecialiseerde service voor wetenschapscommunicatie. Kortom: Michiel is een ondernemende duizendpoot, net zoals de meeste MKB-ondernemers. Zijn doel: lekker leesbaar en onderscheidend informeren, waar mogelijk met enige diepgang.