De offerte. Wat zet ik er wel en niet in?

DE COLUMN VAN WEEK 15 : DOOR DICK VAN DER PEIJL

20 mei 2008

Een offerte maken valt niet mee. Wat zet ik er wel in en wat niet?Spannend! Dat is het als er weer een offerte de deur uitgaat. Heb ik de kosten goed ingeschat, ben ik niet te duur? Of ben ik juist niet te goedkoop? Zowel het een als het ander kan tegen je werken.

Verkooptraining

Grote bedrijven kijken vaak naar de dagprijs of  projectprijs  van een communicatiebureau. Zit je aan de lage kant dan word je toch niet helemaal serieus genomen. Bij middelgrote firma’s werkt het weer net andersom. Elk eurodubbeltje wordt drie keer omgedraaid. En dan kan een offerte nog wel eens een enorme discussie worden waarbij over elk onderdeel wordt gebakkeleid.

Zo heb ik een leuk gesprek met de zoon van een directeur van een autoschade herstelbedrijf.  De jongen gaat binnen een paar jaar zijn vader opvolgen. En hij wil het helemaal anders doen. Hij wil zich ook onderscheiden in de club van auto- oplappers. Maar dat gaat niet zomaar. Een hobbyist op het kantoor van de vereniging heeft  een logo bedacht en voor alle aangesloten bedrijven ook de website. Die ziet er voor elk lid hetzelfde uit. Dus weinig er bovenuit steken of speciaal zijn.

De vormgever en ik hebben een afwijkend logo in gedachten, waar je aan kan zien om wat voor bedrijf het gaat. De website is nog al grijs en daar hebben we ook leuke ideeën voor.  Veel foto’s , minder tekst en veel persoonlijker en duidelijker weer geven wat het bedrijf doet. En een leuke actie bedacht om het bedrijf meer bekendheid te geven.  Het plan met de offerte erbij stuur ik  door. Het blijf stil! Opgebeld: voicemail! Ingesproken met de dringende vraag of ie me terug wil bellen?  Niets, het blijft stil. Mailtje gestuurd, geen reactie. Uiteindelijk zijn mobiele telefoon gebeld. En…. Ja wel hoor! Hij neemt op. Hoe is het en hoe hebben jullie de offerte beoordeeld? “Ja, mijn vader vond het al veel te laat voor een voorjaarsactie!”  We spreken af, over een maand  weer contact op te nemen.

Zogezegd zo gedaan. Twee weken geleden  weer hetzelfde ritueel. Bellen! Voicemail! Mailen, geen reactie. Uiteindelijk spreek ik hem toch. “Mijn vader vind het veel te duur!” komt het hoge woord eruit. “En hij zei ook nog: ‘We hebben het altijd goed gedaan, dus waarom veranderen?”  Tegen zoveel ondernemerschap en lange ervaring kan ik niet op. De klant is afgevoerd van het lijstje.

Het blijft spannend hoe een offerte bij de klant valt!

Bekijk het profiel van Dick van der Peijl in ons ondernemersnetwerk

Wil je ook voor de MKB Servicedesk schrijven?

Stuur een e-mail naar redactie@mkbservicedesk.nl