Raak ik klanten kwijt als ik een incassobureau inschakel?

'Show me the money'

09 augustus 2012

Veel ondernemers geven een vordering niet uit handen omdat ze de goede relatie met hun klanten willen behouden. Gevolg: je moet als ondernemer zélf achter je wanbetalers aan. Dat lijkt verstandig, maar is het niet.

Whitepaper Financiering: Waar let de bank op?

Bellen, schrijven, bedelen om je eigen geld

Doordat je zelf moet nabellen en blijven aanmanen, kunnen de emoties hoog oplopen. Dan is de kans groot dat de relatie tussen jou en je klant verslechtert. Afspraken worden niet nagekomen en wat begon als een zakelijk geschil, ontwikkelt zich tot een persoonlijk en emotioneel conflict. Dat wil je niet. De relatie raakt vaak dusdanig verstoord dat je in de toekomst hoogstwaarschijnlijk geen zaken meer met elkaar zult doen.

'Show me the money'

Dat de emoties hoog oplopen, is een gevolg van het directe belang dat je hebt. Jij moet óók jouw rekeningen betalen en hebt het geld snel en hard nodig voor je eigen onderneming. Het is vervelend als je merkt dat de klant voor wie jij je best hebt gedaan, jou nu in de steek laat. Al met al is dit een slechte uitgangspositie om aan zakelijk relatiebehoud te werken.

Bij het inschakelen van een professionele incassopartner wordt de emotionele lading verschoven. Het incassobureau treedt op als intermediair in het conflict en onderhandelt in die hoedanigheid over de betaling. Bovendien zal een goede incassopartner duidelijk, correct en zakelijk optreden. De relatie tussen jou en jouw klant blijft op die manier gespaard, ondanks dat de boodschap dezelfde is: Er moet betaald worden! Het inschakelen van een incassopartner hoeft je niet veel geld te kosten. De tijdsbesparing levert je meestal al meer op.

Blijft je klant weigeren om de factuur te betalen? Dan kan de incassopartner direct vervolgstappen nemen en bijvoorbeeld een gerechtelijke procedure opstarten. Alleen al de wetenschap dat jouw incassopartner direct een gerechtelijke procedure kan beginnen, zorgt in veel gevallen al voor een sneller resultaat en eerdere betaling. Zo snijdt het mes aan twee kanten. Eerder geld in de knip en jij en je klant kunnen elkaar nog recht in de ogen kijken. Daarmee is de vertrouwensbasis voor een eventuele vervolgtransactie of -opdracht een stuk beter! Jouw klant blijft behouden.

Auteur

Connie Maathuis