Zo bereken je het rendement van je investeringen

Leer sturen op cijfers | Tip 3

21 oktober 2013

Veel omzet betekent niet automatisch een hogere winst. De meeste winst is te behalen met een kritische blik op je bedrijfsvoering en klanten, en een focus op marktontwikkelingen. Het draait niet alleen om hard werken, maar vooral ook om slimmer werken.

Banken beoordelen ondernemingen aan de hand van twee succesfactoren: de cijfers én de ondernemer achter de cijfers. Succesvol ondernemerschap begint met een gezonde ambitie. Daar horen heldere, realistische doelenstellingen bij. Met een helder beeld waar je naartoe wilt. Om succes te hebben, helpen concrete, meetbare doelen.  

Tip: Je eerste winst bij nieuwe investeringen is vaak vooraf al te pakken door te profiteren van subsidies en fiscale stimuleringsmaatregelen. Denk aan de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, MIA en EIA.

De markt

Als geen ander ken je je eigen klantenkring en je markt. Maar het is onmogelijk om alle trends, nieuwe concepten en innovaties bij te houden. Waar liggen de kansen, wat zijn de bedreigingen? Welke mogelijkheden bieden social media? Hoe zet je dit optimaal in? Als ondernemer wil je de concurrentie voor zijn en wil je weten in welke marktontwikkelingen je móet investeren en wat juist een kortstondige trend is.

De klant

Maak een analyse van je klantenbestand. Welke klanten leveren een hoge omzet en een hoog rendement? Welke klanten betalen op tijd en welke juist steevast te laat? En hoe is de aandacht tussen de klanten onderling verdeeld? Je verhoogt het rendement als je weet wie je premiumklanten zijn. Zij verdienen je focus. Veeleisende klanten die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en/of (te) laat betalen kosten je energie en geld. Die kun je beter inzetten voor het verwerven van de klanten van de toekomst.

Je assortiment

Met je assortiment is het in feite net zo als met je klantenportefeuille. Of de opbouw van je personeel. Een grote keuze is belangrijk, maar je winstpakkers zijn de producten of diensten waar de grootste vraag naar is. Een product dat na twee maanden nog steeds niet verkocht is, neemt niet alleen je schap in beslag, maar legt ook beslag op je geldbuffer. De omzetsnelheid van je producten meten – en ernaar handelen – vergroot je rendement.

De bottom line van rendementsverbetering is dat je kritisch naar je bedrijfsvoering durft te kijken. Dé vraag die je je met enige regelmaat moet stellen luidt: waarom doe je dingen zoals je ze doet? En kan het niet anders, beter en efficiënter?

Auteur

Hans Pieters