Wel naar Kameroen, niet naar Turkije?

Column Marc Guillet | Imagoprobleem?
De oogst viel tegen. Voor de eerste handelsmissie van de Holland-Turkey Business Tour naar de veelbelovende zuidoostelijke steden Adana en Mersin schreven zich een handvol ondernemers in. Columnist Marc Guillet vraagt zich af waarom en ging op zoek naar het antwoord.
Ook plannen voor Turkije?
Klik hier
Lees de Business Guide
Naar MijnMKB
De oogst viel tegen. Ron Keller, de Nederlandse ambassadeur in Turkije, en Jeroen Kelderhuis, hoofd van het economische netwerk in Turkije, hadden de afgelopen maanden op allerlei podia in Nederland gestaan om mkb'ers aan te sporen de dynamische en veelbelovende Turkse markt te gaan verkennen. Via mailings en sociale media maakten ze reclame voor de eerste handelsmissie van de Holland-Turkey Business Tour. In totaal schreef slechts een handvol bedrijven zich in om mee te gaan naar de zuidoostelijke steden Adana en Mersin. Ambassadeur Keller, initiatiefnemer van deze actieve vorm van economische diplomatie, zoekt nog naar een sluitende verklaring voor de teleurstellende oogst. Hij vermoedt dat het deels te maken heeft met imagoproblemen waar Turkije mee te maken heeft.
 

Gevaarlijk?


“Het zijn verouderde, dus onjuiste beelden die in het nadeel van Turkije werken”, benadrukt Keller. “Velen denken dat je alleen in Istanbul en in het westen van Turkije goed zaken kunt doen. Dat de rest achtergebleven gebied is. Bovendien denken ondernemers dat het in Adana en in de havenstad Mersin gevaarlijk is, omdat het vlakbij de oorlog in Syrië zou zijn. Ook dat is een misvatting. De Syrische grens is hier zo’n 200 km vandaan. Dat is verder dan van Amsterdam naar de Duitse grens”.
Diplomaat Kelderhuis somt nog een paar andere verklaringen op. “Veel ondernemers veronderstellen dat Turkije een moeilijke markt is. Ze gaan wel naar Kameroen, maar niet naar Turkije. Ik kan ze verzekeren dat het in Turkije makkelijker zaken doen is dan in Afrika of India. Een andere groep denkt er juist weer veel te gemakkelijk over en zegt ‘dat kan ik zelf wel zonder assistentie van de ambassade’. Tenslotte heb je talloze mkb’ers die vinden dat ze in Nederland werk genoeg hebben. Die zijn niet ambitieus genoeg en kijken niet over de grens.”
 

Opkomende markten


De diplomaten wijzen er op dat Turkije en de Turkse economie vergeleken moeten worden met andere opkomende markten. “En dan springt Turkije er in positieve zin uit”, zegt de ambassadeur.
Er zijn inmiddels 25 Nederlandse bedrijven actief in de Adana-Mersin regio. Die zijn onder meer actief in kleding, zoals Michiel Oosterhuis van UFS Textiles. Hij zit er al vijftien jaar. “De mensen hier zijn vriendelijker, rustiger. Er is minder stress dan in steden als Istanbul. Maar in het zaken doen moet je er wel bovenop zitten en er achteraan gaan, want het is nog te vaak een mentaliteit van ‘Mañana Mañana, morgen morgen’. Ik lever aan kledingbedrijven als Etam, C&A, M&S, en Mexx, maar ook aan de Hema.”
 

Vrijhandelszone


Oosterhuis zit met zijn bedrijf in een vrijhandelszone waar hij geen btw hoeft te betalen, geen inkomstenbelasting of enige andere belasting. Het is een grote en dynamische regio, die bovendien het voordeel heeft dicht bij opkomende markten te liggen, zoals Noord-Irak, de op een na belangrijkste handelspartner van Turkije. Naast kleding zijn textiel, agrifood, chemie en transport en logistiek de belangrijkste sectoren. Op bezoek bij de burgemeester van Adana, Hüseyin Sözlü, wijst de ambassadeur er op dat Nederland weliswaar een klein land is maar na de Verenigde Staten de grootste landbouwexporteur ter wereld is wat betreft de hoeveelheid geld die daarin omgaat. Keller wijst er terecht op dat de agrarische sector in Nederland uitblinkt in hoogwaardige technologie en zeer innovatief is. “Die combinatie zal ook hier in Turkije tot succes leiden”.
 

Grote ambities


De pitch blijkt precies te passen in het straatje en de grote ambities van de burgemeester. Hij is landbouwingenieur en was al eens in Nederland. “We hebben een goede samenwerking met FloraHolland voor snijbloemen en planten. Net als Kenia willen we ook bloemen naar Nederland exporteren. Onze ambitie is om de grootste bloemenexporteur naar jullie land te worden. Ook willen we graag samenwerken met de Nederlandse melkverwerkende en vleesverwerkende industrie”.
Het is duidelijk dat Adana zit te springen om buitenlandse investeerders. Die brengen kennis en kapitaal en daar bestaat grote behoefte aan in Turkije, dat de ambitie heeft in 2023 door te dringen tot in de top 10 van de grootste economieën van de wereld.
 

Handel uit de missie


Het klinkt Lasse Doornbos, exportmanager van Homburg Holland, als muziek in de oren. Maar als nuchtere Hollander weet hij ook dat potentie en ambitie niet altijd tot contracten leidt. Zijn bedrijf exporteert al naar 55 landen en hoopt ook zaken te kunnen doen in Turkije. Doornbos wilde tijdens deze handelsmissie onderzoeken of er een markt is voor een van hun producten, de ‘draincleaner’. Om er voor te zorgen dat drainage optimaal blijft functioneren, is regelmatig onderhoud noodzakelijk”, legt hij uit. “De drainagebuizen kunnen verstopt raken door klei, zand, ingroeiende wortels en ijzeroxide, waardoor verhoging van het grondwaterpeil ontstaat en het risico op verzilting toeneemt.”
Periodieke drainagereiniging is dus een vereiste om de grond in goede conditie te houden. In Adana en omgeving wordt veel landbouwgrond geïrrigeerd. Doornbos is er echter achter gekomen dat drainage en irrigatie hier voornamelijk in handen is van de overheid. En juist daarom wilde hij graag mee met deze handelsmissie. “Ik heb goede ervaringen met eerdere missies. In korte tijd kun je tegen relatief lage kosten veel kennis vergaren en contacten leggen. Door de missie heb je directe contacten met onder andere de Kamer van Koophandel en gaan ook andere deuren makkelijker open”. De exportmanager is na afloop een tevreden mens. “Ik heb zes matchmaking gesprekken gehad. Met minstens twee ga ik weer contact opnemen. Ik weet vrijwel zeker dat daar handel uitkomt”

 


Dossiers

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten