Hoe doe ik zaken in het buitenland?

Zorg dat je op de hoogte bent van de culturele verschillen

27 september 2013

Je netwerk eindigt niet in Nederland, wil je een succesvolle ondernemer zijn op internationaal gebied. Je Nederlandse to-the-point-manier van zakendoen kan in het buitenland echter verkeerd vallen.

Een korte opfrisbeurt van je talen alléén, is niet genoeg om in het buitenland aan de slag te kunnen. Zorg vooral dat je op de hoogte bent van de culturele verschillen tussen Nederland en het land (of de landen) waar je gaat werken.

Chinezen willen het liefst eerst over koetjes en kalfjes praten voordat ze terzake komen, in Amerika moet je geen politieke of religieuze grappen maken. En het woord seks kun je al helemáál beter achterwege laten. Om flops op dit gebied te voorkomen, is het wijs eerst te leren hoe er in andere landen gewerkt en gedacht wordt.

Succes in het buitenland

Dat kan door de workshop ´zakendoen met buitenlanders´ van MKB Cursus & Training te volgen. Je leert in één dag de tekortkomingen van de Nederlandse manier van zakendoen en tips die je kunt gebruiken om in andere talen en landen succesvol te zijn. Hoe zit daar een goed gesprek in elkaar, hoe oogst je daar respect en hoe moet je relaties opbouwen?

Deze workshop ´zakendoen met buitenlanders´ is geschikt voor medewerkers en managers van bedrijven die zich internationaal op de markt willen zetten of willen functioneren als Nederlandse verrtegenwoordiging van buitenlandse leveranciers. Door met de andere deelnemers ervaringen uit te wisselen en gedeelde problemen aan te pakken, krijg je meer inzicht in een andere manier van zakendoen. Na de workshop ga je aan de slag met je eigen actieplan.