Crisis: kansen en bedreigingen in China

Column | Jan Jaap Folmer

17 juli 2012

Het Chinese woord voor crisis is opgebouwd uit twee tekens. Het eerste staat voor “gevaar”, het tweede voor “kansen”. Kansen, die liggen er voor de westerse MKB-er volop in China.

Whitepaper 'ondernemen in China'

China blijft economische toch maar doorgroeien. Alhoewel de groei sterk is afgenomen, groeit de Chinese economie ook dit jaar gewoon door. Volgens China. Nu moeten alle voorspellingen gedaan door de Chinese overheid wel met een korreltje zout worden genomen. Chinezen houden er niet van al te lang stil te staan bij negatieve ontwikkelingen. Zo werd er in de berichtgeving over de aardbeving in Sichuan vorig jaar heel snel gefocust op de hulp, de wederopbouw en de geweldige inspanning van, uiteraard, de Chinese overheid.

Ook in de wereldwijde crisis probeert de Chinese media (= overheid) met name de aandacht gericht te houden op de positieve kant van de crisis. Het Chinese woord voor crisis is gemakshalve dan ook opgebouwd uit twee tekens. De eerste staat voor “gevaar”, het tweede voor “kansen”. Niet gek dus er met name over de positieve kansen gesproken wordt, graag in relatie tot de groei die China nog wel heeft, en de rest van de wereld niet.

En, eerlijk is eerlijk, de enorme, groeiende markt in China biedt natuurlijk ook vele mogelijkheden. En in toenemende mate ook voor westerse kwaliteitsproducten. Meer dan 100 miljoen Chinezen mogen zich inmiddels tot de middenklasse rekenen. Appartementje, magnetron, flatscreen LCD-tje en autootje voor de deur. En 100 miljoen, dat is een boel mensen. Groter dan bijvoorbeeld Duitsland of Frankrijk. En deze middenklasse wil graag gezien worden met en in westerse merknamen en stelt ook in toenemende mate westerse kwaliteitseisen aan de producten die zij consumeren. Kansen voor Westerse MKB-ers dus.

Er is nog een tweede reden dat we misschien een beetje alerter moeten zijn op wat er in China gebeurt. China staat bekend als het gaat om goedkope, low-quality massaproductie voor de export. Juist die sector staat door de economische crisis erg onder druk. Tegelijkertijd echter zijn er meer en meer Chinese bedrijven die de fase van schaamteloos kopiëren allang voorbij zijn en wel producten, machines en apparaten maken van goede kwaliteit. Kwaliteit die steeds beter kan concurreren met de kwaliteit van de machines, apparaten en producten die wij hier in het Westen maken.

Ons MKB moet dus in toenemende mate leren concurreren met China. En waar kunnen wij nu het beste leren om met Chinezen te concurreren? Juist ja, in China. Met als extra voordeeltje die grote en nog steeds groeiende markt. Kansen te over  dus, maar natuurlijk ook bedreigingen zat. Want de Chinese markt is zeer concurrerend. Hij is groot. En erg moeilijk want het zakendoen, vooral op de Chinese markt, is er helemaal anders dan bij ons. Maar goed, als het gemakkelijk zou zijn dan zou ook iedereen er al zitten. Nu blijft het voer voor de echte ondernemers. Maar die moeten nu dus wel komen, want anders komen de Chinezen hier wel.

Jan Jaap Folmer, Global7

Bekijk het profiel van Jan Jaap in ons ondernemersnetwerk

Ook een column schrijven voor de MKB Servicedesk?

Neem contact op met de redactie.

Reageren? Dat kan hieronder!