Wereldwijde successen van nuchtere Nederlanders

Boek | Dutch Magic - Ruijs, Sonnemans & Jansz

12 januari 2010

Ik ben groot fan van de HEMA, dol op de producten van Rituals en sinds kort eigenaresse van een lingeriesetje van marlies|dekkers. Des te leuker om in Dutch Magic de verhalen achter deze succesvolle nuchtere Nederlandse ondernemers te lezen.

Want hoe klein Nederland ook is, buiten de grenzen van ons land staan we niet alleen bekend om klompen en nederwiet. Mentos, Rituals, Philips, MEXX en Armin van Buuren, stuk voor stuk merken van wereldfaam, afkomstig uit Nederland.

'Dutch Magic' is een prachtig vormgegeven boek vol prachtige verhalen over producten die van 'zomaar' een merk naar een wereldmerk transformeerden. In de interviews met de ondernemers achter de merken is te lezen hoe ze hun succes hebben bereikt en hoe ze het ervaren.

Veel ondernemers dromen er misschien wel van, de wereld veroveren met een product of idee. Hoe je dat doet? Er bestaat geen succesrecept, maar de schrijvers van dit boek vonden vier competenties die in elk geval bij de 25 ondernemers in 'Dutch Magic' terug te vinden zijn:

  • Connect

  • Create

  • Calculate

  • Convince

Een goed voorbeeld van de kracht van de eerste C, Connect, is het verhaal van Marlies Dekkers. De lingerieontwerpster vertelt dat ze in de beginfase van het ondernemerschap bescheidenheid moest aanleren. "Het is een beetje een dooddoener, maar think global, act local is mijn leidraad. Je moet vooral niet de arrogantie hebben dat jouw Nederlandse denkwijze kans heeft op de internationale markt. Je moet je heel goed intunen op ieder land waar je winkels wilt openen." Dat Dekkers dit goed heeft aangepakt, blijkt wel uit haar succes. Ze is met haar bedrijf actief in 20 landen in Europa, heeft een winkel in Bangkok en in Amerika.

In het hoofdstuk 'Create' komt Raymond Cloosterman, oprichter van Rituals, aan het woord. Hij liet zich bij het creëren van zijn merk inspireren door Ben&Jerry's, Starbucks en MAC Cosmetics, bedrijven die zonder reclamebudget succesvol werden. "Het is net als bij kinderen: wat je zelf ontdekt, is sterker. Mensen raken enthousiast. Vertellen het aan elkaar door. Dat model kost veel meer tijd dan even vijf miljoen euro op televisie verspijkeren. Maar je krijgt uiteindelijk een sterkere binding met je klant. Dat heeft mij echt wakker geschud. Zo kan het dus ook, dacht ik. Zo kun je de harten van mensen dus ook veroveren," aldus Cloosterman.

Oprichter Rattan Chadha van kledingmerk Mexx, vertelt in het hoofdstuk 'Calculate' over de beginfase van zijn succesvolle kledingmerk. "Ik belde mijn zus in Inida en vroeg of ze een stapel jurken, broeken en blouses wilde opsturen. Al die kleren stopte ik in mijn auto en reed ermee langs boetiekjes. Ik liep dan zo'n winkel in met een paar kledingstukken onder mijn arm. Als de winkelier vroeg wat de levertijd was van een grotere partij zei ik: vijf minuten. Ik liep terug naar mijn auto, stopte de bestelling in een vuilniszak, typte een factuur op de schrijfmachine die ik op de achterbank had staan en leverde de boel af in de winkel."

In 'Convince', het laatste hoofdstuk met één van de vier c's, vertelt Max Barenbrug over het succes van de kinderwagen 'Bugaboo'. "Een paar jaar geleden was onze Bugaboo te zien in de televisieserie Sex and the City. Dat feit werd gigantisch overdreven door de pers. Terwijl onze kinderwagen maar twee keer vijf seconden in beeld was!" Na deze ophef besloot Barenbrug met z'n team te overleggen wat nou precies hun mission statement was. Ze kwamen tot Exclusivity without exclusion. "Prima, als Madonna ermee loopt, maar als ik dat ding hier in Amsterdam-West niet zie rijden, dan baal ik. We willen niemand uitsluiten," aldus Barenbrug.

De ondernemers in 'Dutch Magic' hebben de nieuwsgierigheid van een klein kind (Connect), en durven buiten de hokjes te denken (Create). Ze durven kritisch te zijn, vragen zich continu af wat de toegevoegde waarde is van hun product (Calculate), en beschikken over een flinke dosis overtuigingskracht (Convince). Zou een van de C's ontbreken, dan zouden de merken in dit boek niet zo succesvol kunnen zijn.

Moooi, Armin van Buuren, Mentos, Van Gogh Museum, Heineken, marlies|dekkers, HEMA, Philips, Royal Huisman, Stage Entertainment, Rituals, Design Academy - André Rieu, Mart Visser, Tom Tom, OMA, eBuddy, Flora Holland, Schiphol Group, ING Direct, MEXX, Econcern, Bugaboo, KLM en Triodos Bank: stuk voor stuk bijzondere voorbeelden van Dutch magic. Stuk voor stuk inspirerende verhalen in het mooi vormgegeven boek, vol krachtige foto's.

Gelezen door: Linda Hofstee