Opnieuw het wiel uitvinden? Liever niet!

Succes met concepten uit het buitenland

09 december 2012

Als je een leuk idee hebt voor een onderneming, is de kans groot dat iemand anders je al voor is geweest. Maar je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden om een bedrijf te starten.

Steeds vaker hoor ik om me heen dat mensen willen ondernemen, alleen weten ze niet wat ze moeten gaan doen. Veel mensen komen dan terecht bij het idee zichzelf als expert te verhuren en uurtjes te facturen, omdat ze net niet het idee kunnen vinden waar ze risico mee durven te lopen. Zeker in de huidige tijd vind je ook niet zomaar geld om met een risicovol idee een bedrijf te starten.

In 2005 wilde ik mijn eigen bedrijf starten, maar wist ook niet goed wat ik wilde doen. Ik werd geinspireerd door een geweldig concept uit de Verenigde Staten: online je eigen t-shirts ontwerpen en deze per stuk kopen of verkopen. In eerste instantie wilde ik dit zelf opzetten in Nederland. Tijdens het schrijven van het businessplan kwam ik tot de conclusie dat daar erg veel bij kwam kijken. Ook was er al veel concurrentie op de Europese markt. Daarom heb ik besloten om de samenwerking aan te gaan met een bestaande partij in het buitenland, Spreadshirt.

Het mooie van deze samenwerking als handelsagent is dat ik niet zelf het wiel hoefde uit te vinden. De productie en back-office van dit concept was al bedacht en opgezet. Ik heb de website vertaald, het concept voorzien van een Nederlandse look and feel en vervolgens de sales- en marketingactiviteiten opgestart in Nederland. De hele introductie en afstemming op de Nederlandse markt was voor eigen risico en rekening. Ik verdien mijn geld met een deel van de omzet als vergoeding voor mijn geleverde diensten.

Steeds weer iets nieuws

Omdat Spreadshirt een succes is, ben ik ook gestart met het bedrijf weGodutch. Dit bedrijf haalt succesvolle concepten uit het buitenland en introduceert deze in Nederland. Het laatste concept dat we hebben geintroduceerd is mymuesli. Je kunt online je eigen muesli samenstellen uit 80 biologische ingredienten. Een groot succes bij onze oosterburen, hopelijk ook in Nederland!

Gelukkig is er dus net als bij alles in het leven een middenweg. Je hoeft niet zelf een briljant idee te hebben om te kunnen slagen als ondernemer, wat jouw doelen dan ook mogen zijn.

Auteur

Bas Verhoogt