"Ga eerst eens sfeerproeven en laat de cultuur op je inwerken"

Dirk Jasper doet zaken in China

22 oktober 2013

Toen Dirk Jasper van design- en marketingbureau Barnyard zijn eerste stappen in Hong Kong zette, was het voor hem direct duidelijk: hier ga ik ondernemen. Het avontuur roept en inmiddels is Barnyard Far East een feit. Het avontuur? Dat kwam er ook!

Whitepaper 'ondernemen in China'

Wie? Dirk Jasper

Bedrijf: Barnyard Far East ltd.

Opgericht: 30 november 2010

Aantal medewerkers: 6 in China, 40 in Bilthoven

Importeert: allerlei goederen uit China (drukwerk, speelgoed, gimmicks)

Exporteert: creativiteit en marketingkennis naar China

Barnyard is inmiddels een jaar operationeel in Hong Kong. Daarnaast hebben ze ook een clubhuis in Bilthoven. Hoe komt hij dan terecht in de Chinese miljoenenstad? Dirk, die zijn bedrijf omschrijft als “creative powerhouse”, moest in 2006 voor een klant een loyaliteitsprogramma ontwikkelen. Daarbij kon gespaard worden voor allerlei artikelen, zoals speelgoed. “En ja, dan kom je al snel in Hong Kong terecht”, aldus Dirk. “Hong Kong had op mij een speciale aantrekkingskracht. Een combinatie van daadkracht en vooruitstrevendheid. Ik rook allerlei kansen en werd gegrepen door het zakelijke klimaat.”

Kleine kopie

Nadat ze een goede, Nederlands sprekende agent hadden gevonden, begon het balletje te rollen. “Dan komt er een fase van kansen aftasten en kijken hoe de specifieke gebruiksaanwijzing in elkaar zit, maar op een gegeven moment moet je er ook gewoon voor durven gaan”, zegt Dirk. En zo ontstond er een kleine Chinese kopie van de Nederlandse Barnyard. “Op een gegeven moment hebben we een belangrijk deel van onze drukwerkportefeuille ondergebracht in China. Dat had belangrijke kostenvoordelen en de kwaliteit was uitstekend. Maar op het gebied van logistiek en timing heb je dan wel weer wat extra uitdagingen te pakken." Welke uitdagingen dat zijn? Dirk: “Je hebt allereerst natuurlijk te maken met de tijd dat een container onderweg is, plus de verwerkingperiode in de havens. Maar er kan ook wel eens een lading uit het zicht verdwijnen, of op de verkeerde plek opduiken.”

Tweerichtingsverkeer

Uiteindelijk is Barnyard Far East niet bedoeld als pure importorganisatie. Dirk: “We willen juist tweerichtingsverkeer over onze nieuwgebouwde brug creëren.” Het bedrijf wil dan ook creativiteit en expertise vanuit Nederland brengen aan het Chinese mkb, wat stiekem al best grote bedrijven zijn. Verder werken we veel voor Europese bedrijven die de stap naar China overwegen. Het is immers een gigantische afzetmarkt en de Chinezen worden steeds koopkrachtiger. Omdat wij ter plekke zijn gevestigd, geeft dat vertrouwen.”

Transport

Het vervoer van de in China ontwikkelde producten naar Nederland is voor Barnyard geen ingewikkelde kwestie. “Er zitten daar veel westerse forwarders, waarmee je uitstekend je spulletjes naar Nederland kan brengen.” Het enige minpuntje: de invoerrechten. “Dat is een aandachtsgebied waarop je de dingen goed uit moet zoeken want anders kan je voor rare dingen komen te staan. Op bepaalde producten worden in de EU namelijk extra beschermende heffingen toegepast. Als je dat niet weet, zie je je hele marge vervliegen...”

Een week je container kwijt

Echt onoverkomelijke problemen in de logistiek heeft Dirk nog nooit meegemaakt. “Een keer zijn we een container kwijt geweest, die later in de haven van Antwerpen bleek te staan. Het is dus wel zaak om flexibel te zijn, want je zending kan wel eens een weekje blijven staan.” Nog een goede tip: “Omschrijf goed wat er in de container zit, dan minimaliseer je de foutkans.”

Hollandsche kazen

Een nieuw onderdeel van de ondernemende aanpak bij Barnyard Far East is de start van The Dutch, Cheese & More. "Wij kwamen in contact met een grote partij in de kaas-branche," vertelt Dirk Jasper. "Zij waren geïnteresseerd in de exportmogelijkheden naar China. Wij hebben dat voor hun uitgebreid onderzocht, aan de hand van bijvoorbeeld proeverijen en store checks. De mogelijkheden bleken zo interessant, dat we meteen samen hebben doorgepakt met een eigen winkelconcept. Daarbij is Nederlandse kaas het dragende product, maar we brengen een innovatief soort delicatessenformule met naast karakteristieke kaassoorten ook wijnen en snacks. We openen nu eerst een pilot shop in Hong Kong, waar we ook nog eens kunnen profiteren van een flinke Nederlandse expat-kolonie. Ik heb er alle vertrouwen in dat deze winkelformule een doorslaand succes wordt. De ambitie is dan ook om The Dutch uit te rollen met 200 vestigingen in alle grote Chinese steden."

Gegijzeld

Uiteindelijk draait het internationaal ondernemen voor Dirk allemaal om het avontuur. “Je komt nog eens ergens”, zegt hij. Maar soms wordt het iets té avontuurlijk. Dirk: “Toen we vorig jaar met het hele team strandden in Kazachstan en als een soort gijzelaars fungeerden, was dat wel duidelijk een minpuntje. Ons vliegtuig kreeg op grote hoogte problemen en moest een noodlanding maken. Voor de Kazachstanen was het handig, zij probeerden er dan ook hun slaatje uit te slaan. Dat leverde heel wat extra vertraging op, met wat onvoorziene ontberingen. Maar uiteindelijk levert zo’n avontuur natuurlijk weer mooie verhalen op…”.

Tip

Het moge duidelijk zijn: als je importeert, maak je nog eens wat mee. Dirk zou het dan ook voor geen goud meer willen missen. Zakendoen in China is een droom die voor hem uitkomt. De tip van Dirk: “Ga eerst eens sfeerproeven en laat de cultuur op je inwerken. Je loopt dan ongetwijfeld tegen je nieuwe droom aan.”

Auteur

Liesbeth Meenink