Wat moet je weten over ondernemen in Turkije?

Terugblik op webinar 'Ondernemen in Turkije'
Turkije biedt veel kansen. Hoe grijp je die? Die vraag stond centraal tijdens het webinar 'ondernemen in Turkije', waarin MKB Servicedesk-directeur Willem Overbosch in gesprek ging met ondernemers Atilla Aytekin en Rishi Lodhia en MKB-Nederland-voorzitter Hans Biesheuvel.
Rishi Lodhia exporteert als directeur van Cameramanager.com online camerabeveiligingssystemen naar Turkije. Het softwarehuis Triodor van ondernemer Atilla Aytekin heeft vestigingen in Nederland en Turkije. Een goede reden om beide ondernemers uit te nodigen voor het webinar 'Ondernemen in Turkije'.
 
Waarom Turkije? 
In het eerste deel van het webinar vertellen de ondernemers waarom zij denken dat Turkije hét land is om zaken te gaan doen. "De Turkse economie groeit harder dan welke andere economie dan ook, met 9 procent per jaar. Dus waarom zou je níet kiezen voor Turkije?", stelt Rishi Lodhia de wedervraag. Atilla Aytekin vult aan: "En de Turkse bankensector is gezond. Bovendien is de bevolking jong en bereid om nieuwe technologie te gebruiken en te investeren in een goede opleiding."
 
Kansrijke sectoren 
Vooral de telecomsector en de IT-sector doen het goed in Turkije, weten de twee experts. "Ik opereer zelf in de markt van beveiligingsoplossingen, een markt die een enorm groeipotentieel heeft in Turkije. Vooral Turkse mkb'ers en grote bedrijven zijn steeds meer geïnteresseerd in beveiliging." Atilla Aytekin: "En vergeet ook de agrarische sector niet. De landbouw en veeteelt is in opkomst, omdat Turkije het steeds belangrijker vindt zelf te kunnen voorzien in voedsel." Beide ondernemers noemen ook de gamingmarkt - en daaromheen de online markt - en de creatieve sector.

Facebook is het LinkedIn van Turkije
Je kunt er niet omheen als ondernemer: social media. En vergis je niet in Turkije op dit gebied, waarschuwen Aytekin en Lodhia. Rishi Lodhia werkt samen met een Turkse handelspartner, die het grootste deel van de acquisitie doet via social media. "In Turkije zijn social media dé manier om klanten binnen te halen." Atilla Aytekin gaat nog iets verder. "Triodor heeft zelfs speciale teams die zich volledig op social media richten. Facebook is duidelijk de nummer één van Turkije. Het wordt enorm veel gebruikt en past bij de Turkse cultuur. Ik durf Turkije rustig een Facebook-economie te noemen."
 
Netwerken
Sowieso is netwerken een belangrijk onderdeel van zakendoen in Turkije, weten de twee. Denk niet dat je er komt door wat heen en weer te bellen naar Turkije, ga er naartoe, adviseren ze. Investeer in een persoonlijke relatie. Pas als je vertrouwen hebt gecreëerd, kun je denken aan een deal. "En je kunt echt niet tot een deal komen tijdens de eerste afspraak. Reken daar ook niet op. En wees oprecht", tipt Lodhia. Aytekin: "Turken willen je netwerk leren kennen. En ze zien een etentje als test: is die Nederlandse ondernemer wel een koosjer persoon, kan hij de restaurantrekening wel betalen? Weet dit ook, weet waarom een culturele activiteit wordt georganiseerd."
 
Turkse handelspartner
Afsluitend tippen Rishi Lodhia en Atilla Aytekin een Turkse handelspartner in de arm te nemen. Lodhia en zijn partner werken met een duidelijke rolverdeling. "Ik doe de commerciële kant, mijn Turkse partner zorgt dat afspraken worden afgerond. Het is fijn om met z'n tweeën te kunnen ondernemen, zeker als je merkt dat je businesscases op elkaar aansluiten." Aytekin: "Gun je partner ook succes. Denk niet: ik heb een prachtig product, iedereen zit op mij te wachten. Zonder gunnen en vertrouwen kom je er niet."


Bekijk hier het hele webinar


Turkse markt stelt zich open voor Nederlandse ondernemer

Cameramanager.com verovert Turkse markt
Rishi Lodhia, directeur van Cameramanager.com, zit boordevol energie door het zakendoen in Turkije. Het land dat Europa en Azië met elkaar verbindt,...

Ondernemen in Turkije: tips en valkuilen

Ondernemers vertellen het geheim achter succesvol ondernemen in Turkije
Zoek een lokale partner in Turkije; investeer in je relaties en werk keihard: een greep uit de tips die ondernemers geven in het whitepaper...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten