"Italianen handelen op basis van vertrouwen"

Ridder Drost over olijfolie, zakencultuur en corruptie
Met een Havo-diploma op zak vertrok Ridder Drost in 2005 in zijn eentje naar Italië om te reizen. Nu is hij succesvol importeur van olijfolie met zijn bedrijf Liquido d’Oro.
Naam: Ridder Drost
Bedrijf: Liquido d’Oro
Sinds: 2007
Medewerkers: 5
Importeert: Olijfolie uit Italië
Afzetmarkten: Nederland, België en Engeland
Omzet: “Vorig jaar was dat 517.000 euro, dit jaar gaan we voor ’t miljoen.”
 
Olijvenvirus
Met een Havo-diploma op zak vertrok Ridder Drost in 2005 in zijn eentje naar Italië om te reizen. “Toen mijn geld op was, ging ik tegen kost en inwoning olijven plukken.” De boer had een enorme passie voor zijn olijfgaard. “Hij praatte over zijn bomen alsof het een dure Ferrari was, onvoorstelbaar.” Ridder raakte ook besmet met het olijvenvirus. “Op een gegeven moment stond ik om zes uur ’s morgens naast hem en om half tien ’s avonds nog steeds”, vertelt hij.

De olijfboer gaf Ridder steeds meer verantwoordelijkheid en Ridder nam zelfs de proeverijen over. Ridder: “Hij sprak nauwelijks Engels, dus kon zijn passie niet overbrengen. Dat sloeg niet aan bij de toeristen, ze kochten meer een flesje uit beleefdheid, zeg maar. Toen de boer merkte dat ik mijn talen sprak, mocht ik het doen. Er kwamen borden langs de weg, werd geflyerd. Al snel namen toeristen doosjes olie mee in plaats van flesjes. Ik rook handel.”

Ouders overhalen
Drost was inmiddels volledig ingeburgerd bij de boer thuis. “Ik woonde bij hem in, niet meer in een tentje bij de andere backpackers. Ik ging mee naar feesten in het dorp, hoorde er helemaal bij.” Tot Ridders ouders op bezoek kwamen. “Ze wilden dat ik naar huis kwam en ging studeren. Ik ben werktuigbouwkunde gaan doen, maar hield genoeg tijd over om regelmatig een weekend naar Italië te gaan. Ik had stiekem al een kantoortje gehuurd en bleef steeds vaker weg bij college. Na het eerste jaar lukte het mijn ouders te overtuigen van de potentie van mijn importplannen. Ze gaven me het voordeel van de twijfel.”
 
“Dit jaar gaan we door de miljoen”
Nu, drie jaar later, is Liquido d’Oro een goedlopend bedrijf. “In 2012 gaan we door de miljoen omzet heen”, zegt Ridder. Zijn truc? Een andere uitstraling dan de bestaande olijfolies. Drost bedacht een onderscheidend logo (“zónder olijfboompje”) en ontwikkelde een fles van donker glas waardoor de olijfolie veertien maanden langer op smaak blijft. Afnemers zijn toprestaurants, delicatessenwinkels, food services en, sinds zijn webshop, ook de gewone consument. Zijn boer in Toscane kon de druk niet meer aan en hielp Drost aan andere olijfboeren in de omgeving.

Onderhandelstrategie
Onderhandelen met Italianen vereist een speciale strategie. “Kom nooit meteen ter zake. Een gesprek met een leverancier over de oogst, doe ik tijdens een uitgebreide lunch. We praten over koetjes en kalfjes: familie, voetbal, eten. Als het eten op is, komt even snel ter sprake hoe de oogst was. “Goed”, zegt hij dan. Ik vraag er verder niet naar. Tijdens de koffie schuift hij een briefje naar me toe met de prijs per liter. Ik lees dat, maar ga er niet op in. De volgende dag kom ik langs en noem een lagere prijs. Zo onderhandelen we. We leggen niks schriftelijk vast, alles gaat op basis van vertrouwen.”

Corruptie
Italië staat bekend om corruptie. Jaarlijks mist de Italiaanse overheid miljarden euro’s aan belasting door deze bloeiende tweede economie. Ridder weet er alles van. “Ik kan er niet teveel over zeggen, maar via mijn boer werd ik voorgesteld aan leveranciers van een ander oliesoort. Ik moest ergens wachten en op stipt de afgesproken tijd werd ik opgehaald door vier mannen in een glimmende Mercedes, strak in pak. Ik hield mijn telefoon al klaar voor noodgevallen, maar later bleek het een screening te zijn. Ik ben goedgekeurd, maar het is wel een andere manier van zakendoen dan met de gewone olijfboeren.”
 
“We rijden wel hard, maar we hebben geen haast.”
Hoewel Drost zijn olijfboeren vertrouwt en andersom, betekent dat niet dat hij ze niet controleert. “Soms doen ze stiekem een kratje met olijven van vorig jaar ertussen, in de hoop dat je het niet door hebt. Of ze rekenen toch btw op de factuur, terwijl dat binnen Europa niet gebeurt. Spreek je ze erop aan, dan kijken ze een beetje betrapt. Maar je moet er de humor van inzien, boos worden helpt niet en werkt juist averechts.” Logistieke zaken houdt Ridder dan ook in eigen hand. “Als ik dat aan ze overlaat, dan duurt het eeuwen voor het in Nederland is. Hun slogan is: “We rijden wel hard, maar we hebben geen haast.” 
 
Op de trekker naar het internetcafé
Zakendoen met Italianen gaat zoveel mogelijk persoonlijk. Maar soms mailt Ridder zijn boer ook, ook al is internet in Italië nog vrij schaars. “Sommige dingen moeten zwart op wit staan, dus dan is een mail de beste optie. Ik stuur hem wel altijd een sms met de boodschap dat hij een mail heeft. Hij springt dan op zijn trekker, rijdt naar het dorp en gaat naar het internetcafé om de mail te printen. En dan gaat hij hem thuis lezen. Nee, Italië is nog niet bepaald online.”

Webinar en whitepaper Italië
Ridder kan uren over Liquido d’Oro vertellen. Bekijk het webinar 'Ondernemen in Italië' waarin hij te gast was of lees het whitepaper 'Ondernemen in Italië'.

"Eén procent omzetverlies door wanbetalers is de norm"

Snijbloemen en snijgroen exporteur Martin Noort over zakendoen in Italië
Iedere ondernemer wil zakendoen met betrouwbare zakenrelaties die op tijd betalen. Voor Martin Noort, die al twaalf jaar lang snijbloemen en snijgroen...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten