Ondernemer laat kansen liggen in ontwikkelingsland

Onwetendheid kost mkb kansen

29 november 2013

Nederlandse bedrijven zijn slecht op de hoogte van hoeveel zaken ze al doen met ontwikkelingslanden en opkomende economieën als China, India en Brazilië. Dit gebrek aan inzicht zorgt ervoor dat ondernemers kansen missen, stelt MVO Nederland.

Een op de vier ondernemers zegt op dit moment zaken te doen met ontwikkelingslanden of BRIC-landen, blijkt uit onderzoek onder 1.100 ondernemers van MVO Nederland.

De organisatie vermoedt echter dat veel meer ondernemers handel drijven met deze landen, maar daar niet van op de hoogte zijn.

Keten

Ontwikkelingslanden spelen een veel grotere rol in de toeleveringsketen dan veel ondernemers denken. Wij importeren bijvoorbeeld veel kleding uit Duitsland, maar deze wordt oorspronkelijk in China of Bangladesh gemaakt.

Door direct zaken te doen met deze landen, win je invloed op prijs en kwaliteit en krijg je een beter inzicht in de markt. Ook kun je zo invloed uitoefenen op de sociale omstandigheden waaronder je producten worden geproduceerd. 

Bespaar nu 30.000 euro op transportkosten!

Zie jij ook kansen in het buitenland? Doe mee met MKB Export Award en win de hoofdprijs. Met de MKB Export Award zet je jouw bedrijf op de wereldkaart en geef je jouw internationale ambities een vliegende (door)start. Je maakt kans op vervoer van pakjes en vracht ter waarde van 30.000 euro van TNT Express, een Zakenpartnerscan van AgentschapNL en een taalcursus bij de nonnen in Vught.

Auteur

Marlou Visser