Wat ze je niet vertellen als je een bedrijf start

Column Terry van den Bemt | Leer verkopen, dat is cruciaal
Je kent ze vast wel. Al die goede ‘adviezen’ en waarschuwingen aan starters: Dat het volle bak werken wordt. Dat je je vrienden niet gaat zien, lange dagen gaat maken. Dat je 38 keer je business model moet gaan aanpassen, dat je niet de verkeerde compagnon moet uitzoeken, de juiste investeerders nodig hebt, kick-ass developers moet gaan vinden. Maar wat ze je niet vertellen ...
Eerste hulp bij Starten
Klik hier
Lees het gratis e-book
Meer info
Je leert ook dat cash iets heel anders is dan resultaat, dat je het boek de Lean Start Up moet gaan lezen, gas moet geven maar wel slimme dingen moet doen, schaalbaar moet zijn maar wel flexibel.
 

Waarom start-ups sneuvelen

Met de regelmaat van de klok worden er onderzoeken gepubliceerd waarom start-ups (of bedrijven in het algemeen) het niet halen. In dit onderzoek van Frac.tl ook. De belangrijkste redenen: business model niet levensvatbaar, cash tekort en niet genoeg tractie.
 
Wat alleen vergeten wordt en wat vaak het onderliggende probleem is als (1) je business model niet levensvatbaar is, (2) er een cash tekort is of (3) sprake is van niet genoeg tractie: de ondernemers waren niet voldoende in staat om zichzelf en het bedrijf te verkopen.
 
Het bouwen van een bedrijf zonder voldoende commercieel inzicht en verkooppower is hetzelfde als meedoen aan een triatlon terwijl je niet kan zwemmen, of strijden om de gele trui in de Tour de France als je niet kan tijdrijden.
 

Verkoop is key

Hoe ga je klanten aan je binden als jij niet kan uitleggen waarom zij daar baat bij hebben? Hoe weet jij de juiste investeerders te verleiden? Of dacht je dat zij zitten te wachten tot er eindelijk iemand komt om geld te vragen? De gemiddelde investeerder krijgt talloze slechte pitches per dag.
 
Je sales uitbesteden? Iemand aannemen? Top plan, maar hoe ga jij in vredesnaam de A-player of A-agency selecteren als jij geen clou hebt waar je het over hebt? Ik heb een keer als auto-analfabeet met twee linker handen een tweedehands auto gekocht. Daarna moest ik een aparte kast kopen om alle rekeningen van de garage te kunnen bewaren.
 

Sales is een vak

Een online platform bouwen? Dat is een vak. Het kost je tijd, energie en iets of iemand die je helpt om te leren hoe dat werkt. Mensen aannemen? Idem dito. Business model bepalen? Idem. Liquiditeitsbegroting maken? Idem. Zwemmen? Tijdrijden? You name it. Een vak. Sales? Een vak. Dus leer het.
 
Business model niet levensvatbaar? Cash tekort? Niet genoeg tractie? Met voldoende commercieel inzicht en verkoop power zijn je kansen vele malen groter om dit te ontwijken.
 
"Learn how to sell” of ga wat anders doen.

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten