Arko van Brakel - Iedereen ondernemer

Ondernemen in een veranderende online wereld

19 januari 2010

Met dit bevlogen boek breekt van Brakel een lans voor het ondernemerschap. En dat betekent niet dat je het boek niet moet lezen als je nog geen plannen heb om een eigen bedrijf te starten, of daar misschien al jaren mee bezig bent. Juist wel!

Iedereen Ondernemer gaat over een wereld waarin ondernemend denken, innovatief marketing bedrijven en zelfstandig beslissingen nemen noodzakelijk is om succesvol te blijven. Wat betekent de veranderende online wereld voor jou en je bedrijf? Relevant voor iedereen, of je nu eigen baas bent of niet.

Veranderende wereld In een wereld waar informatie zich verdubbelt in minder dan één dag, waar niet de kennis maar de klant een schaars goed is geworden, waar de verschillende online communicatiemiddelen voor veel mensen nog steeds iets is “waar ze eigenlijk iets mee moeten doen…”, dan is het soms fijn dat er boeken zijn als Iedereen Ondernemen.

Nieuwe competenties Dat door de komst van het internet informatie voor iedereen toegankelijk is, betekent ook dat relevante data je geen onderscheidend vermogen meer biedt. Het gaat om selecteren, agenderen, de informatiestromen beheren. Het zijn allemaal nieuwe manieren om waarde toe te voegen aan data. Dat betekent ook dat kernbegrippen die altijd voor zeker zijn gehouden en waar je misschien nog aan vast houdt, ervoor zorgen dat je je concurrentievoordeel niet kan vasthouden. Bekijk het onderstaande rijtje eens, om te kijken wat voor jou en je bedrijf geldt:

OudNieuw
SchaarsteOvervloed
RuilenDelen
Geven en nemenGeven en ontvangen
Kennis afschermenKennis verrijken en delen
Voor wat hoort watOnvoorwaardelijk
Sales drivenCommunity / network driven
Technologie gerichtMensgericht
DataInformatie
VerzamelenWeggeven
CijfersBetekenissen

Terug naar de basis Van Brakel geeft je geen homemade recept over hoe jij met jouw bedrijf moet acteren in een online wereld. In plaats daarvan neemt hij je mee naar de basis: naar het bestaansrecht van je organisatie, naar de waarden die voor jou als ondernemer belangrijk zijn en de omgeving van je organisatie. Soms is het wijn in oude zakken, maar vaak zijn het zaken die je aan je aandacht zijn onttrokken en waar het fijn is om stof van af te blazen.

Persoonlijk verhaal Van Brakel weet waar hij het over heeft. Hij is oprichter van de eerste commerciële internetprovider en van een online opleidingsinstituut. Ook geeft hij sessies "Kansrijk Ondernemen". In zijn boek passeren hoogte- en diepte punten uit zijn carrière, hij kiest er voor de lessen die hij heeft geleerd te delen. Over concurrentie, netwerken, over online vindbaar zijn, innoveren, de klant, jouw kerncompetenties. Een mooi, inspirerend en persoonlijk verhaal.

Wil je ook een boekrecensie schrijven voor de MKB Servicedesk, of heb je een tip voor een volgende boekrecensie? Neem contact op met de redactie 

Gelezen door Liesette Hensen