MKB in trek bij student

Maak gebruik van je populaire positie

02 maart 2010

Het midden- en kleinbedrijf is populair bij hoog opgeleide studenten. Een ruime meerderheid (60%) van de HBO- en WO studenten verkiest het midden- en kleinbedrijf als werkgever boven grote organisaties (17%).

Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek dat uitzendorganisatie Studentalent heeft gedaan onder 1.700 HBO- en WO-studenten.

Belangrijkste criteria voor de student

Ondernemers moeten de afgestudeerden meer bieden van alleen aardig startsalaris. Een hoog salaris heeft niet de eerste prioriteit (25%). Vooral prettige collega’s & werksfeer (61%), opleiding & ontwikkelmogelijkheden (55%) en carrièreperspectief blijken belangrijke criteria bij de keuze voor een eerste baan.

“Het MKB is enorm divers”

Angelique Steen, algemeen directeur van Studentalent begrijpt goed waarom studenten een voorkeur voor het MKB hebben wanneer ze op zoek gaan naar een eerste baan: “Het MKB is enorm divers en biedt jonge mensen kansen om snel te leren en te groeien. Precies die elementen waar “De nieuwe lichting” naar op zoek is."

Wil je als  MBK-ondernemer gebruik maken van je populaire positie? Denk er dan aan dat zelfstandigheid, ontwikkelmogelijkheden en snelle doorgroeiperspectieven hoog in het vaandel staan bij de ambitieuze nieuwe generatie werknemers.

Amuse me or loose me

Toch is het binnenhalen van de jonge werknemers geen A, B, C ‘tje voor bedrijven. Angelique Steen: “Het credo is ‘amuse me or loose me’. De nieuwe generatie wil een uitdagende baan met voldoende vrijheid, snelle feedback van leidinggevenden waarmee ze bij voorkeur in teamverband werken. Dat vraagt om een andere aanpak van werkgevers.”

Wanneer het economische herstel echt inzet en een grote groep oudere werknemers de arbeidsmarkt verlaat, ontstaat er vanaf 2010 een enorme krapte op de arbeidsmarkt. Als ondernemer zul je dus nieuw talent moeten aantrekken.

Vitale impuls

Angelique Steen: “Organisaties zullen opnieuw moeten vechten om hoogopgeleide starters te werven en te binden. De vaardigheden en kwaliteiten van de nieuwe lichting werknemers zijn in deze snelle tijd noodzakelijk voor bedrijven om te blijven innoveren. Jongeren geven organisaties een vitale impuls. En gezien de komende vergrijzing is “De nieuwe lichting” dubbel zo hard nodig. Werkgevers die afgestudeerden ruimte bieden zichzelf te ontwikkelen en te leren via relevante scholing, heeft de beste papieren.”

Sociale netwerksites

Wil je dit als werkgever efficiënt doen, dan raadt Studentalent aan om vooral online te gaan zoeken. Van “ De nieuwe lichting” is 100% online en 97% is actief op sociale netwerken als Hyves, LinkedIn of Facebook. Gemiddeld hebben ze 2,48 profielen op verschillende sociale netwerken.

Top 5 opmerkelijke resultaten

1.       60% kiest voor een eerste baan in het MKB. 17% heeft een voorkeur voor een groot bedrijf.

2.       Prettige werksfeer (61%) en goed opleiding & ontwikkeltraject (55%) zijn belangrijkste criteria voor keuze eerste baan.

3.       Studenten verwachten € 2.100,-- bruto te verdienen bij eerste vaste baan.

4.       Als belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarde kiest “De nieuwe lichting” voor opleidingen en cursussen (70%).

5.       85% van de studenten schakelt studentenuitzendbureau in om bijbaan te vinden. Opmerkelijk is dat De nieuwe lichting bij zowel de zoektocht naar een bijbaan als een eerste vaste baan kiest voor zelf contact leggen en de inzet van het eigen netwerk.

Bron: studentalent.nl