Waar doen we het eigenlijk voor?

Zorg dat je medewerkers trots zijn op wat ze doen

04 januari 2013

In de metaalbranche is de instroom van jongeren al jaren laag. Wat nog erger is: Een kwart van de jongeren vertrekt na twee jaar alweer. Dat is erg voor het bedrijf. Maar erger is nog dat ze uit de branche verdwijnen. Werkgevers weten hen vaak niet te boeien. Hoe doe je dat?

Haal jij het beste uit je mensen?

Een pleidooi aan werkgevers in welke branche ook: maak het werk leuk! En boeiend. Laat zien of vertel hoe mooi het werk is. Of kan zijn. Niet alleen binnen jouw bedrijf maar ook elders in de branche.  

Uit onderzoek blijkt dat mensen gemotiveerd raken door de inhoud van het werk. Maak dat dan ook mooi. Laat mensen trots zijn op wat ze maken. Iedereen wil trots zijn op wat hij doet en maakt. Spreek regelmatig je waardering uit. En als je kritiek geeft, doe het dan opbouwend, zodat het de volgende keer (nog) beter gaat en er van geleerd wordt.

Snelle BMW

Je kunt je werknemer dagelijks de opdracht geven om aan het einde van de dag acht beugeltjes af te leveren. Je kunt hem ook vertellen aan welk product hij werkt. Let eens op wat er met hem gebeurt als hij weet dat die beugeltjes in een snelle BMW worden geplaatst.

Daar ligt een duidelijke rol voor de leidinggevende. Heb aandacht voor het inhoud van het werk van je mensen. Geef zingeving. Vertel waar ze het voor doen. Zeker voor jongeren geldt: vertel waar ze aan werken. Aan wat voor projecten ze eigenlijk een bijdrage leveren. Misschien is het wel een fantastisch bouwwerk, een brug of stalen constructie. Maak er een presentatie van. Ga na afloop op bezoek bij de opdrachtgever. Kortom, maak het werk interessant. Geef zingeving.

Cijfers geven

Ben je tevreden over een medewerker? Dat is fijn. Laat dat vooral ook merken. Maar vraag hem zelf ook eens of hij tevreden is. Over de taakinhoud, over zijn werkomgeving. Laat hem cijfers geven. Als je meerdere signalen krijgt, laat dat dan een collectief actiepunt worden. Waar je ook echt iets mee gaat doen. Leg het niet nog eens een jaar in de kast.

Bespreek die knelpunten met je team. Met elkaar kunnen jullie de organisatie naar een hoger niveau trekken. Praat over een betere samenwerking onderling. Als je je mensen betrekt bij het verbeteren van je product of organisatie, als je ze mee laat denken, hun mening laat geven, maakt dat het werk ook leuker.

Aad Braal,

adviseur/directeur PKM