‘Stap naar jurist kleiner dan die naar advocaat’

Gert den Haan helpt ondernemers in juridische wereld

14 augustus 2012

Veel ondernemers vinden de stap naar een advocaat te groot. Gert den Haan wil de juridische wereld voor ondernemers toegankelijker maken.

Jurist Gert den Haan vertelt wat MKB HuisJuristen doet en met wat voor vragen ondernemers bij hem en zijn collega’s aankloppen. Dat juristen de taal spreken van de ondernemer én een veel lagere prijs vragen, maar volgens Gert den Haan dat steeds meer ondernemers met hun juridische vragen naar een juridisch bureau stappen, in plaats van naar een advocatenkantoor. En dat zal volgens Gert alleen maar toenemen. “Sinds een wetswijziging mogen juristen zaken tot een belang van 25.000 euro afhandelen. Ook voor alle arbeids-, huur- en consumentenzaken kunnen ondernemers voortaan een jurist in plaats van een advocaat inschakelen. Daarmee vormen juristen een goed alternatief voor een advocatenbureau.”

Branches

De senior jurist werkt nu ruim vijf jaar bij MKB HuisJuristen, een bedrijfsjuridisch adviesbureau dat zich vooral richt op het mkb. “We doen veel zaken met brancheorganisaties, waar we afspraken mee maken. We bedienen bijvoorbeeld hun telefonische helpdesk voor juridische vragen of vormen een sparringspartner voor hun juridische afdeling. Samen met de branches bepalen we hoe we de leden helpen op juridisch gebied."

Juridische vragen van ondernemers

Daarnaast heeft MKB HuisJuristen andere klanten: bijvoorbeeld ondernemers met een juridisch abonnement. “Hen geven we juridisch advies op elk moment waarop ze dat nodig hebben. Wat voor soort vragen ze ons stellen? Dat loopt uiteen. Veel ondernemers willen bijvoorbeeld weten wat ze moeten doen met een klacht van de consument of hoe ze zich het beste kunnen opstellen in een geschil. En vergeet ook vooral niet-betalende klanten niet: Hoe kun je daar als ondernemer het beste mee omgaan?”  

Netwerk

Het juridische bureau waar Gert werkt, is bezig een landelijk juristennetwerk op te zetten. “Een flinke uitdaging. We moeten dan natuurlijk zorgen voor voldoende juridische vragen én we moeten de kwaliteit van de dienstverlening kunnen blijven waarborgen.”

Contact

Gert en zijn collega houden contact met zo’n vijftien brancheorganisaties. “We doen dat vooral per telefoon of e-mail, maar soms moet je natuurlijk je gezicht laten zien. Daardoor heb ik weleens weken dat ik meer op de weg zit dan op kantoor. Maar dat maakt het juist ook weer dynamisch.”

Auteur

Lenneke Arts