Mijn trends voor 2012: Peper in je Zaak!

Column | Het recept voor een ondernemend jaar

20 december 2011

Koken is één van mijn passies. Niets zo mooi om in het weekend – dan heb ik tijd – iets lekkers te creëren. Soms vanuit een vast recept, vaak ook vanuit een spontaan idee, maar altijd met het doel iets moois op tafel te zetten. Al kokend denk ik terug aan 2011... en aan een nieuw en beter recept voor 2012.

Het oude recept

2011 is wat mij betreft een gerecht dat vaak is aangebrand, in de koelkast is gezet en een beetje bedorven ruikt. Weggooien dus. Had de gemiddelde ondernemer de afgelopen jaren al niet veel vertrouwen in de overheid, dit jaar is het vertrouwen in de vrije markt en de daarbij behorende instituten in de ijskast gezet.

Geld krijgen is buitengewoon lastig, en het is de vraag of banken leren van de economische crisis. Een ‘meedenkende’ bank publiceerde recent nog mooie winsten, maar liet dit direct gepaard gaan met grote ontslagrondes. Financiële zekerheden zijn aangepraat door financiële obers die zelf ook niet weten hoe de bereidingswijze in elkaar zit. De discussies in Den Haag over het weghalen van één van de grootste zekerheden die werkend Nederland nog heeft, inderdaad, het H-woord, komt langzaam tot een kookpunt.

What's cooking?

Wellicht valt het jou ook op dat er momenteel meer wordt gepraat over de beurskoersen van grote bedrijven dan over de producten die zij bereiden. Het aantal mensen dat geïnteresseerd is in de ‘what’s cooking’ van grote bedrijven is bijna gedaald van 50 procent in de jaren negentig tot 27 procent in 2011 (bron: Trendrede 2012). We houden de prijs van het menu in de gaten, maar niet de gebruikte ingrediënten.

Onze nationale chef-kok Rutte blijft vooralsnog altijd optimistisch, maar heeft hét recept om uit de crisis te komen nog niet gevonden. Dit geldt ook voor de andere Europese chefs, laat staan de ‘roergangers’ uit de Arabische wereld.

Ondernemer, grijp je kans!

Voor ondernemers in het mkb biedt dit alles enorme kansen. Weg met die globale zouteloosheid, dat wachten op recepten uit Brussel of waar dan ook vandaan en terug naar het aloude motto: ‘We regelen het zelf wel!’. Slimmer werken, samenwerken en op zoek naar zinvolle oplossingen en vernieuwingen voor onze klanten.

Mijn recept voor 2012

Het recept voor 2012: Peper in je Zaak! Geen laffe Italiaanse lasagne, opgewarmde Griekse gyros maar gewoon ‘n stevige Hollandse hap, met wat mij betreft inspirerende invloeden vanuit andere windstreken. De zeven ingrediënten, gelardeerd met trends voor een succesvolle en inspirerende bedrijfsvoering, zijn:

1 -Je doelen scherp in het vizier

Waar sta je voor in 2012? We gaan niet meer terug naar de oude situatie van voor de crisis. De urgentie naar nieuwe visies en een nieuwe manier van organiseren wordt steeds groter. Niet alle oude receptuur is slecht, maar combineer het met je eigen kijk op de (nieuwe) omgeving en maak gebruik van de nieuwste technologie. Het is niet ‘oud-of-nieuw’, maar ‘oud-én-nieuw’. En communiceer je ‘receptuur’!

2 - What’s hot?

Ken je markt. Waar liggen jouw kansen? In de vergrijzing, of juist de vergroening? Internet of juist het persoonlijke contact? Kleinschaligheid, de wens van consumenten zelf te produceren, zelf te leveren, zelf te doen, zorgt voor nieuwe concepten in winkels en in de horeca. Koppel de wens aan kleinschaligheid eens aan tijdelijkheid (en internet/social media) en je krijgt een waslijst aan nieuwe mogelijkheden in tal van sectoren. Nostalgie als reactie op onzekerheid, samenwerken als reactie op het besef niet overal grip op te hebben… Maak ’ns een lijstje met kansen en zet het op’t vuur. 

3 - Warm je klanten op!

Wie is je klant, wat is zijn behoefte en wat verdien je nou aan die aardige en lastige klant? Meer dan ooit wil de klant in 2012 geen nummer meer zijn, dus: segmenteer, maar selecteer ook!

4 - Je personeel is je passievrucht!

Betrek je medewerkers bij je bedrijf. Het wordt steeds duidelijker waarom familiebedrijven relatief beter presteren dan andere organisaties, namelijk vanwege die betrokkenheid. Jongere medewerkers willen het simpel: geen leasebak, minder onnodige extra’s, maar wél het nieuwe werken. Klinkt simpel, maar dat is het nog niet. Je oudere medewerkers willen namelijk totaal iets anders. Kook in elk geval je plannen samen met je mensen voor, anders snappen ze je receptuur niet.

5 - Stuur scherp op cijfers

Cash is king! Communiceer met je bank en bepaal op welke kengetallen je wilt sturen. Stop ’ns een peper in je accountant. Tussentijdse cijfers ontvang je via je persoonlijke portal en de tarieven van adviseurs (makelaars, notarissen) staan transparant op hun website.

6 - Pit in je bedrijfsvoering!

Zo'n twee tot vijf procent van de bedrijfswinst van mkb-bedrijven lekt weg doordat procedures niet helder zijn. Vaste calculaties, scherpe inkoop, duidelijke prijzen en receptregels die voor iedereen in de organisatie begrijpelijk zijn. En: wie nu nog niet in een social netwerk zit om zijn bedrijfs’menu’ te vergelijken met die van anderen is de kerstkalkoen van 2012...

7 - Duurzame ingrediënten

Mag het een onsje meer verantwoord zijn? We hebben geen ‘Planet B’, dus we moeten nadenken over een goede balans met onze omgeving, natuur en grondstoffen. Van MVO Prestatieladder tot nuchter nadenken over hoe je de eigen toko duurzamer maakt. Printen, verpakken, rijden, et cetera. Duurzaamheid, een mond vol, maar het resultaat zal goed smaken!

Kortom, peper in je zaak! Serveertip: een beter glas rood, bijvoorbeeld Chateau Maucaillou (Moulis) en muziek van Coldplay op de achtergrond (Nobody said it was easy…)

2012: bon appetit!

Reacties: mtmzemann@mkbadviseurs.nl

Auteur

Maarten Zemann