"Van alle startups die ik heb gerund, is dit de meest bijzondere"

Fuel Up koppelt starters aan bedrijven

27 juni 2017

Bedrijven die behoefte hebben aan nieuwe ideeën binnen hun bedrijf koppelen aan de meest geschikte innovatieve starter. Ondernemer Chris Dijk bedacht het nadat hij zélf veel geld verloor door geld te steken in de 'verkeerde' starters.

Dat Chris Dijk een startend bedrijf runt, betekent niet dat hij een nieuweling in de ondernemerswereld is. Hij heeft al verschillende bedrijven gerund en kreeg ook vanuit die rol twee jaar geleden het idee om te gaan investeren in startups. Dat ging niet helemaal zoals gehoopt, blikt de ondernemer terug. "Ik heb veel geld verloren omdat ik investeerde in de verkeerde bedrijven."

Systeem om starters te selecteren

Om nieuwe missers te verkomen, besloot hij een systeem te ontwikkelen dat starters met potentie voor hem kon selecteren. "Door een bevriende ondernemer liet ik een tool ontwerpen, die ik op mijn website plaatste. Starters vulden hun gegevens, plannen, plaatjes en hyperlinks in en ik kreeg wekelijks een overzicht in mijn mailbox met de starters met de meeste potentie." Wat begon als een handige tool voor Dijk zelf, is uitgerold tot een bedrijf: Fuel. "Mijn tool was dusdanig handig dat steeds meer vrienden er ook gebruik van wilden maken en riepen: 'Dit is óók interessant voor anderen'." 

Wie is mijn doelgroep?

Dijk was oorspronkelijk van plan om zich met zijn bedrijf te richten op investeerders. "Maar die bleken helemaal niet zo geïnteresseerd te zijn. Investeerders vinden het vaak veel te leuk om zélf te zoeken naar gave startups. Een tool haalt voor hen het leuke eraf." De ondernemer onderzocht voor wie zijn tool dan wél meerwaarde kon bieden. "Grote bedrijven die startups willen inzetten voor business intellegence - wat gebeurt er allemaal op mijn werkgebied? - en kleine bedrijven die met een startup willen samenwerken om een product of dienst te ontwikkelen of verbeteren." Inmiddels heeft hij verschillende Nederlandse bedrijven in zijn klantenbestand en waarschijnlijk kan hij daar binnen een paar weken Amerikaanse bedrijven aan toevoegen. "Er zijn al een groot aantal startupplatformen uit binnen- en buitenland aangesloten."

Startup accelerator

Overigens was het onderzoek naar zijn doelgroep niet helemaal het eigen idee van de ondernemer. DIjk doet namelijk sinds april mee aan het acceleratorprogramma Startup Bootcamp. "Tijdens dat programma test je al je aannames. Mijn aanname was dat investeerders mijn tool heel leuk en handig zouden vinden. Maar dat bleek dus helemaal niet zo te zijn." 

Geen tijd voor sport en vrienden

Het programma daagt ondernemers uit om in een periode van drie maanden, een vooruitgang van twaalf maanden te boeken. Het tempo ligt hoog, beaamt Dijk. "Mijn vrienden weten sinds de start van Startup Bootcamp niet meer dat ik besta en de sportschool heb ik al zes weken niet van binnen gezien." Toch is hij wildenthousiast. "Het is de beste keuze die ik heb gemaakt sinds ik onderneem. Vakexperts en topondernemers kijken met je mee, deuren worden geopenend en er hangt een positieve, energieke sfeer. En ik heb al zoveel bereikt. Ik kan wel zeggen dat van alle startups die ik heb gerund, dit inmiddels de meest bijzondere is."

Menselijke dienst automatiseren

Het doel van de ondernemer is om van Fuel Up een blend tussen oud en nieuw te maken. "Wij bieden een dienst die dicht tegen consultancy aan ligt, waarover iedereen zegt dat het niet geautomatiseerd kan worden. Ik wil bewijzen dat je een automatisch systeem kunt ontwikkelen dat tóch menselijk gevoel oproept. De behoefte van een startup is om een klant te krijgen; de behoefte van een bedrijf is een concreet voorstel. Natuurlijk moeten ze uiteindelijk met elkaar in gesprek, maar waarom zou het voortraject niet geautomatiseerd kunnen zijn?!" 

'Verras jezelf!'

Andere startende ondernemers tipt hij om kritisch te kijken naar hun product. "Breng je het wel op de juiste manier naar de klant? Soms kan het verleggen van je focus een explosie teweeg brengen. Een andere tip: "Verras jezelf, probeer af en toe iets nieuws uit. Experimenteer binnen en met je bedrijf, daar kunnen de meest innovatieve plannen uit voortkomen!"

Auteur

Lenneke Arts