Start-up richt zich op onbewust gedrag van consumenten in horeca

Consumatics adviseert ideale geur en muziekkeuze aan horeca

27 juni 2017

Inspelen op het onbewuste gedrag van gasten in cafés, restaurants en hotels. Dat doet Wenda Kielstra met haar start-up Consumatics. Hoe heeft zij haar bedrijf in korte tijd tot een succes gemaakt?

In vijf stappen een bedrijf starten

95 procent van wat een klant of gast doet, doet hij onbewust. Dat vertelt Wenda Kielstra (27), die een jaar geleden het bedrijf Consumatics is begonnen. Met haar bedrijf helpt Kielstra horeca-gelegenheden inspelen op dat onbewuste gedrag van gasten, door bijvoorbeeld te onderzoeken welke geur, muziek en menukaart het gewenste gedrag veroorzaakt.

Popmuziek geeft trek in carpaccio

Het idee ontstond tijdens haar baan voor een bedrijf dat onderzoek deed met hulp van mysteryshoppers. "Ik was voor een presentatie op een Nederlandse luchthaven en deelde onze onderzoeksresultaten. 'Als je nog meer over klantgedrag wil weten, moet je een diepergaand onderzoek laten doen,' sloot ik af. Prompt kreeg ik de uitnodiging dat onderzoek zelf uit te voeren." Kielstra onderzocht bij horecagelegenheden op de luchthaven de invloed van omgevingsfactoren op het gedrag van mensen. Wat bleek? Bij het draaien van klassieke muziek gaven mensen meer geld uit aan drank, bij het draaien van popmuziek aan eten. "Dus als je dat heel praktisch maakt, kiest de reiziger bij Bach-klanken eerder voor een luxe koffie met een croissantje; draai je Lady Gaga, dan neemt dezelfde reiziger eerder een broodje Carpaccio met een frisje." 

Klanten als ambassadeurs

Daarna ging het snel met haar onderneming. Kielstra werd uitgenodigd te spreken over haar onderzoek op beurzen en kreeg van verschillende andere horeca-gelegenheden de opdracht om voor hen de ideale sfeer te bepalen. "En voor die klanten ga ik door het vúúr. Zij zijn tenslotte mijn ambassadeurs, kunnen ervoor zorgen dat ik verder kom als ondernemer. Ik doe alles voor ze." Inmiddels kan ze meerdere luchthavens, winkelcentra en bekende ketens tot haar klantenkring rekenen.

Op de hoogte blijven

Je klanten tot ambassadeurs maken, het is een manier van marketing voeren. Een uitgeschreven marketingplan heeft ze niet, een businessplan wel. "Die lees ik nog weleens door. Marketing voeren gaat eigenlijk vanzelf. Als er een thema uit de hospitality of over onbewust gedrag wordt besproken, spring ik daarop in. Iedere week maak ik per klant bewust tijd vrij om marketing te voeren en actuele haakjes te zoeken. Ik vind het belangrijk om constant op de hoogte te blijven van de markt, via Twitter, nieuwsbrieven, netwerkclubs en magazines. En zoveel mogelijk mijn gezicht te laten zien, zodat mensen me niet vergeten."

Zolang mogelijk zonder kantoor

Op financieel gebied gaat het goed. "Ik heb zolang mogelijk geprobeerd alles op te potten en heb me voorgenomen in ieder geval in 2013 nog geen kantoor te openen. Dat scheelt veel in kosten." Haar personeel - drie man - werkt vanuit huis, overlegt online en is veel op pad. "Eens in de twee weken komen we met z'n vieren samen. Dat gaat prima en spaart veel kosten uit." Iets anders dat de ondernemer heeft geleerd op financieel gebied: er altijd vanuit gaan dan één of twee debiteuren te laat betalen. "Zorg daarom dat je nooit afhankelijk bent van één of twee klanten. Dat maakt je kwetsbaar."

Hoger doel

Ambities heeft ze genoeg. "Ik heb het doel gesteld dat over drie jaar horecagelegenheden en vliegvelden vanuit de hele wereld íets van Consumatics gehoord hebben." Als je eenmaal zo'n doel hebt gesteld, is het maken van beslissingen gemakkelijk, vindt ze. "Welke meetings woon ik bij, van welke verenigingen word ik lid en welke bladen lees ik? Alle keuzes laat ik aansluiten op dat ene doel. Dat werkt perfect."

Auteur

Lenneke Arts