Terugblik op De Week van de Ondernemer 2007

Volgend jaar zal evenement waarschijnlijk langer gaan duren

05 april 2007

Het waren drie geweldige dagen. Zo valt de Week van de Ondernemer wel samen te vatten. Ruim vijfduizend ondernemers kwamen op het evenement af. Directeur van Synpact Project Management en organisator van ‘de Week’ Remko Wouters kijkt dan ook met tevredenheid terug. En alvast vooruit: 'De kans is groot dat ‘De Week’ volgend jaar langer gaat worden.'

Het is donderdagavond en Remko Wouters neemt nog even afscheid van de laatste gastsprekers en andere klanten. Nu pas afscheid want ‘de Week’ is officieel al een paar uur afgelopen. Wouters: ‘Ja, het is toch ongelofelijk. Ze blijven borrelen. De muziek is pas rond half acht uitgegaan. Ik kan de beurs niet eens sluiten. Voor mij het signaal dat het weer een succes is geweest.’

Je kijkt met een tevreden gevoel terug?

‘Ja, absoluut. Het is echt fantastisch gegaan. Inclusief alle gastsprekers en standhouders zijn er in totaal zo’n zesduizend mensen binnen geweest. Van alle kanten hoor ik dat deze mensen tevreden zijn. We hebben nu al mailtjes van ondernemers gekregen die buitengewoon tevreden zijn. “Waar is de factuur van jullie, want het was zo goed geregeld, ik wil dat absoluut snel gaan betalen. Jullie hebben het verdiend.” Dat soort reacties doen me goed. Ik merk dat we mensen hebben geïnspireerd.’

Want dat was dit jaar je doel?

‘We willen de ondernemer raken in zijn hart. Dat was ook het thema, de weg naar succes. We willen uit iedereen de uiterste ondernemer halen. Als ze geïnspireerd zijn, kunnen ze veel uit zichzelf halen en voor elkaar krijgen.’

Welke thema’s waren dit jaar vooral populair?

‘Elk thema heeft wel goed gescoord. Dat kwam ook door het enorm hoge aantal goede sprekers.’

Welke sprekers hebben vooral indruk achtergelaten?

‘Iedereen pikt er weer een ander uit en uit ieder verhaal haalt elke ondernemer andere informatie. Er zijn zoveel goede sprekers geweest die enthousiasme veroorzaakten. Bram Moszkowicz, Ivo Niehe, Ben Tiggelaar en natuurlijk Victor Muller. Over de laatste was iedereen het eens: hij zegt wat wij denken maar niet doen. Natuurlijk komt hij op een bepaalde manier over. Maar hij doet het wel hè. Geweldig hoe iedereen op de eerste dag vooral over Muller sprak. Maar niet alleen de sprekers hebben een goede indruk achtergelaten. Dat hebben ook de ondernemers onderling gedaan. Zoals altijd is netwerken ontzettend belangrijk. Tiggelaar zei het iedere dag: “Je komt hier toch, haal het er dan ook uit.” We hebben via kleine dingen geprobeerd mensen met elkaar te laten praten en dat is zeker gelukt.’

Hoe kijk je dus terug op ‘de Week’?

‘Ik vond het leuk om te zien hoe de mensen weer naar huis gingen. Helemaal zin om er weer voor te gaan en vol positivisme. Ze horen altijd de verhalen dat het bij de MKB zo lastig gaat. Maar ook al heb je problemen, pak die dan met een positieve insteek aan. Discusseer daarover. Blijf altijd positief naar elk scenario kijken.’

Het evenement was al uitverkocht nog voordat het moest beginnen. Het ziet er dus goed uit voor de toekomst.

‘Ja, we hebben veel aandacht gekregen in de media. Dat is belangrijk voor de beeldvorming. Als bezoeker ben je nu toch echt ergens geweest. Je bent onderdeel geweest van een belangrijk evenement. Ze weten dat ze iets kunnen verwachten op het moment dat ze horen dat het uitverkocht is.’

Dus volgend jaar gaat ‘de Week’ langer duren?

‘De week kan wel wat langer worden, ja. Eigenlijk ontkomen we daar niet meer aan. Als we het op drie dagen houden, kunnen we niet meer groeien. Dus zullen we moeten gaan uitbreiden en op meer dagen dingen organiseren. Wij zijn immers ook ondernemers.’