Zo gaat de kredietkraan voor het mkb weer open

Column Bastiaan Burgwal | Kredietverlening

21 februari 2020

We kunnen naar de maan vliegen, we kunnen levende wezens klonen, maar kredietverstrekking aan het mkb op gang krijgen lijkt haast onmogelijk. Dit is geen rocket science en moet anders kunnen!

Het gaat er inmiddels alweer enkele jaren over; de Nederlandse banken en hoe deze er niet meer zijn voor het mkb. Er wordt steen en been geklaagd over het percentage ondernemers dat wordt afgewezen door banken (bronnen spreken over 54 procent), en het schijnt maar niet te lukken om een goedwerkend alternatief te creëren. Maar hoe moeilijk kan het zijn om dit op gang te krijgen?

Samenwerking

Om de kredietkraan weer te laten stromen voor het mkb, is een samenwerking nodig tussen ondernemers, de staat en pensioenfondsen. Elk van deze drie partijen gebruikt zijn eigen expertise en kracht en op die manier kan een vehikel ontstaan dat krediet kan bieden aan het mkb, maar ook de risico’s controleert.

Het recept voor deze cocktail is als volgt: pensioenfondsen gaan een deel (en dat hoeft maar een klein deel van hun vermogen van 1 biljoen euro te zijn) van hun geld investeren in het Nederlandse mkb, dit zorgt in het recept voor de ‘liquiditeit’. De Staat gaat haar borgstellingsprogramma voor mkb-financieringen inzetten voor dit recept, dit betekent dat 50 procent van de risico’s afgedekt wordt door de staat, dit biedt in dit recept de ‘zekerheid’. De ondernemers gaan zorgen voor de uitvoer en het beheer van deze constructie.

Ondernemerschap

Er zijn voldoende ondernemers met financiële kennis, met software om financieringen te monitoren en met de kwaliteit om andere ondernemers te coachen. Dit creëert betrokkenheid bij de gefinancierde ondernemingen en zorgt ervoor dat deze ondernemingen niet alleen profiteren van het geld, maar ook van kennis van andere ondernemers.

Dat biedt in het recept de ‘ondernemendheid’. Op deze manier ontstaat een vehikel dat de beschikking heeft over liquiditeit, dat deels wordt afgedekt met zekerheid en dat kan profiteren van ondernemendheid en dus draagvlak onder het mkb.

Wat moet er nog gebeuren om dit te starten?

Eigenlijk zijn we al sterk op weg naar een concept als hierboven. Pensioenfondsen hebben toegezegd geld te willen investeren, de borgstelling is al open gesteld en de ondernemers staan te springen om de handschoen op te nemen. Alleen is er op dit moment onvoldoende coördinatie tussen de partijen om dit tot een succes kunnen maken.

De staat wil niet zomaar een deel van de risico’s op zich nemen. Wellicht logisch, maar op deze manier hapert de motor van de economie, het mkb, steeds meer. Hierdoor lopen belastinginkomsten (loonbelasting, BTW en VPB) terug. Zou het dan niet interessant zijn om een deel van de verliezen op mkb-financieringen te nemen als staat, zodat de motor van de economie (en dus de belastinginkomsten) weer op gang komt?

Het is niet aan mij om deze beslissing te nemen, maar ik zou willen zeggen tegen de drie partijen: ga samen de kredietverstrekking aan het mkb weer op gang helpen!

Auteur

Bastiaan Burgwal