Meer inzicht in je bedrijf: benut je data

Gebruik je bedrijfsgegevens in je voordeel
Hoe staat je bedrijf ervoor? Kun jij al met één blik op je smartphone uitsluitsel geven? Het is mogelijk: de stroom van gegevens binnen je bedrijf direct laten vertalen naar actuele ‘thermometers’ die vertellen hoe ‘de zaken’ ervoor staan. Maar hoe doe je dat?
Zijn jouw documentstromen al gedigitaliseerd?
Klik hier
Download hier het whitepaper digitaliseren
Lees verder
Stuur jij al op cijfers?
Klik hier
Test het nu!
Doe de scan

Strategische beslissingen

Je belangrijke cijfers direct paraat op één plek. Het is de wens van veel ondernemers. Het geeft je inzicht in je bedrijf. Met die gegevens kun je direct strategische beslissingen nemen en processen bijsturen waar nodig. Hoe krijg je dat voor elkaar? 5 stappen:
 

Stap 1: Bepaal wat je wil weten

Waar wil jij graag inzicht in hebben? Waar wil jij op ieder moment van de dag op kunnen sturen? Wellicht je actuele omzet, winst, de status van je voorraad, de klanttevredenheid? Zet de belangrijkste waarden voor jou en je bedrijf op een rij. Maak er een sport van je bedrijf op die punten te verbeteren en laat zo je administratie tot leven komen.
 

Stap 2: Zorg dat de waarden digitaal meetbaar zijn

Ga na of de belangrijkste gegevens die nodig zijn voor die waarden al digitaal en het liefst online - in de cloud - te vinden zijn. Je actuele bankgegevens zul je ongetwijfeld al digitaal beschikbaar hebben, maar hoe staat het met de voorraad of het aantal klanten, leads en prospects (per regio) of de productie-aantallen van je bedrijf? Zorg dat de gegevens die je nodig hebt zo snel mogelijk automatisch of digitaal ingevoerd worden in ‘een systeem’ - bijvoorbeeld je (online) boekhoudpakket, een CRM-systeem of ERP-oplossing.
 

Stap 3: Koppel je systemen aan elkaar

Waarschijnlijk gebruik je al verschillende vormen van (online) software waarin je gegevens zichtbaar zijn en hardware of servers (in de cloud) waar ze opgeslagen worden. Nu is het zaak deze gegevens op één centrale plek te krijgen waar jij altijd bij kunt. Door je systemen (databronnen) aan elkaar te koppelen kun je digitale gegevens automatisch bij elkaar laten voegen. Het is sowieso slim om je processen op elkaar aan te sluiten en beter met elkaar te laten samenwerken (automatiseren). Deze verbeterslag binnen je hele bedrijf wordt ook wel ketenoptimalisatie genoemd.
 
 

Stap 4: Zorg voor een overzicht

Nu is het zaak om de belangrijkste waarden van stap 1 uit je gekoppelde systemen te destilleren of te berekenen en deze overzichtelijk op één plek te presenteren - in een zogeheten dashboard (zie afbeelding). Dat opzoeken en berekenen hoef je gelukkig niet zelf te doen. Verschillende aanbieders van online bedrijfssoftware bieden deze mogelijkheden. Je kunt eenvoudig kiezen welke waarden je belangrijk vindt en laat deze automatisch berekenen en presenteren in een grafiek, cijfer of percentage in je dashboard. Kijk of jouw CRM-systeem, je ERP-systeem of administratieve bedrijfssoftware deze mogelijkheid biedt - het liefst ook vanuit een mobiele app waarmee je altijd en overal je dashboard kunt inzien op je smartphone en tablet. Ga in gesprek met aanbieders van deze oplossingen. Zij kunnen je voor een groot deel ondersteunen in dit hele proces.
 

Stap 5: Stuur op je data

Leuk die realtime data, maar zorg dat je ook echt aan de hand van deze waarden gaat ondernemen. Bepaal je grenzen: wanneer ga je ingrijpen en hoe? Bijvoorbeeld: Als mijn omzet onder een bepaald punt zakt, ga ik X doen. Het is slim dit soort zaken van tevoren door te rekenen. Spar met je accountant of strategisch / financieel adviseur om hierin de juiste waarden te kiezen en daaraan beslissingen te koppelen. Op die manier onderneem jij niet vanuit je onderbuikgevoel, maar vanuit concrete kennis.

Is jouw data veilig? Tips van ondernemers

Is jouw data wel goed beveiligd? Hoe zit het met je klantgegevens? Veel mkb'ers zijn slecht beveiligd tegen cybercrime. Tips van ondernemers en specialist Pieter Lacroix: "De meldplicht datalekken gaat in per 1 januari 2016. Je moet nu aan de slag met je databeveiliging."
is-jouw-data-veilig-tips-ondernemers-28715113313.png

Nog veel kansen rond analyse klantgegevens

CRM en Business Intelligence (BI) vaker benut in B2B markt
Een groot deel van de Nederlandse bedrijven die zich richten op de zakelijke markt (B2B) gebruikt al big data-toepassingen voor...

Bedrijven mikken op Big Data

74 procent verwacht rendement binnen een jaar
Ondernemingen in West-Europa verwachten veel rendement te halen uit Big Data en analytics. 74 procent van de bedrijven dat investeert in Big Data en...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten