Beginnen met adverteren

Column Stijn van Veelen | Basis van online adverteren
Elke ondernemer weet inmiddels dat een website een must is voor je onderneming, uitzonderingen daargelaten. Maar een website zonder bezoekers, kun je vergelijken met naar stof happende visitekaartjes.
Eerste hulp bij Social media
Klik hier
Lees het e-book
Naar MijnMKB
In deze column laat ik je kennis maken met de basisprincipes van online adverteren. Om het overzichtelijk te houden, gebruik ik in de voorbeelden twee bedrijven met het grootste bereik en de beste segmentatie mogelijkheden, Google AdWords en Facebook.
 

AIDA (Awareness Interest Desire Action)

Aan de hand van het AIDA-model kan ik je de verschillen tussen Facebook en Google AdWords duidelijk uitleggen. Elke prospect (lees consument of bedrijf) doorloopt de stappen van het AIDA-model.
Awareness ontstaat door bijvoorbeeld een banner, een video, een artikel etc. Vanaf dat moment kan een prospect een interest krijgen in jouw product of dienst. Desire en Action liggen dicht bij elkaar en ik ben er van overtuigd dat je deze stap met overtuigende copywriting/afbeeldingen in één keer kunt zetten.
 

De verschillen tussen Facebook en Google AdWords

Op Facebook zijn mensen niet direct op zoek naar een product of dienst, ze willen vermaakt worden of in contact komen met gelijkgezinde/vrienden. Binnen Google daarentegen zijn mensen op zoek naar informatie of een product. Waarschijnlijk heb je al een idee hoe ik het AIDA-model toepas in deze uitleg. Op Facebook zitten prospects in eerste instantie hoog in het model, voor het creëren van awareness is dit kanaal uitstekend geschikt. Als je direct een product of dienst wilt verkopen, is Google Adwords in de meeste gevallen succesvoller omdat prospects dichter bij het action moment zitten.
 

Waarom is Facebook dan zo populair bij adverteerders?

Facebook heeft veel informatie van haar gebruikers, je kunt extreem goed segmenteren. Een veelgemaakte fout bij beginnende Facebook Adverteerders is het aanmaken van een te grote doelgroep. Een potentieel bereik van 1 miljoen gebruikers ziet er interessant uit, maar hoeveel van deze gebruikers is ook echt geïnteresseerd in jouw product of dienst?
 

Bouw eerst een relatie op voordat je gaat verkopen  

Als je wilt verkopen op Facebook, moet je een relatie met je prospects opbouwen. Om dit te bewerkstelligen is het belangrijk dat ze regelmatig updates van je zien. Dit kun je doen door te adverteren naar een opt-in pagina. Op deze pagina vraag je het e-mailadres van een bezoeker in ruil voor bijvoorbeeld een e-book, een korting, een webinar, etc. Als je geen mogelijkheden hebt om een aparte opt-in pagina te maken, dan kun je voor page-likes kiezen.
 
Nu je een e-mailadres of een like hebt, moet je een relatie gaan opbouwen met je prospects.
Eenzijdige verkoop e-mails/posts werken minder goed dan een mix van informatie/interactie/verkoop.
 

Facebook en Google AdWords sluiten elkaar niet uit

Laat ik voorop stellen dat het goed is om je eerst in één van de bovenstaande platformen te verdiepen. Maar als je een platform goed begrijpt en je resultaten ziet, dan kun je ze prima tegelijkertijd inzetten. Facebook voor awareness en Google Adwords voor action, je hebt beide aspecten nodig. Succes!

Online klanten werven met Richard van der Blom

Wat is er online te vinden over jouw bedrijf?
Wist je dat bijna iedereen eerst op internet zoekt voordat ze contact met een bedrijf opnemen? Dan is het natuurlijk wel van belang dat mensen positieve dingen over je lezen. Wat is er online te vinden over jouw bedrijf? Zijn dit positieve verhalen of klachten? Bij Social Selling ben je altijd met deze gedachtes bezig.
online-klanten-werven-met-richard-der-30316212159.png

Zo bereken je de klikprijs voor Google Adwords

Partnercontent - Wie betaalt, bepaalt
De gesponsorde advertenties die Google rondom zoekresultaten toont, komen uit het zogenaamde AdWords programma van Google. Via AdWords kan iedereen...

Hoe werkt Google AdWords?

Stappenplan voor online adverteren voor je onderneming via Google AdWords
Wil je online reclame maken voor je onderneming en ben je bereid daarvoor te betalen? Dan is online adverteren een goede optie. Een voorbeeld is...

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten