7 gewoontes van effectieve bellers

Column Marianne van de Water | Acquisitie a la Covey!

02 augustus 2018

Dit naar aanleiding van het boek geschreven door Stephen Covey, The 7 Habits of Highly Effective People en de trainingen die daarop gebaseerd zijn. Het is alweer een poosje geleden dat ik het boek voor de eerste keer las, er ging een wereld voor me open. Stephen Covey liet zien waar het om gaat.

Sales, CRM, projectmanagement en facturatie in één eenvoudige tool

Van eenmalig contact tot vaste klant

Zijn zoon ontmoette ik in het echt, hij signeerde het boek voor mij. Destijds was ik dan natuurlijk ook bij Covey's seminar, en ook volgde ik de training bij het FranklinCovey instituut. Daarna was ik voor de rest van mijn leven verk(n)ocht. Het mooie is dat als je het boek 10 jaar later weer aan het lezen bent, je weer heel veel nieuwe dingen tegenkomt. Ook hiermee blijkt je paradigma, je visie/kijk dus te veranderen.

De 7 goede gewoontes

Wat zijn dan die goede gewoontes voor een beller? Of in dit geval wat zijn goede gewoonten bij koude acquisitie door de bril van Covey (en die van mij)? Er zijn een aantal gewoontes die je niet verwacht. En die wel zorgen voor succesvolle gesprekken en afspraken!

1. Wees pro actief

Met een zeer goede reden staat nummer 1 niet alleen op de eerste maar ook op de laatste plaats. En begin ik met nummer 2.

2. Begin met het einde in gedachten. Dus visualiseer!

Bedenk je dat je de afspraak hebt gemaakt. De vlag hangt al te wapperen

3.Belangrijke dingen eerst -  First things first

Een opgeruimd bureau liefst met een boeket bloemen. Waarom nou juist dat? Alles heeft te maken met energie. Sterker nog, dat hoor je door de telefoon; als jij fijn, relaxed en enthousiast achter de telefoon zit, dan hoort die ander dat. Een opgeruimd gevoel aan je bureau zorgt ook voor een opgeruimd gevoel in je hoofd. Dan heb je helder waar je mee bezig bent. Verder is er geen onnodige ballast, zodat je niet afgeleid wordt. Ga goed voorbereid aan de slag.

4. Doelbewust (denk win-win)

Weet wat je doel is in het telefoongesprek.

Als je twijfelt, hoort de ander dat. Als jij niet weet wat je wilt, hoe moet de ander het dan weten? Het doel is maar één ding. Bijvoorbeeld de afspraak maken. of de juiste naam te weten te komen, of het juiste emailadres ontfutselen. 

5. Eerst begrijpen, dan begrepen worden

Het is belangrijk dat je weet waar over het gaat. Dat je vakjargon kent en dus kennis van zaken hebt. Zo wordt je veel meer gezien als een gesprekspartner en dat komt professioneel over. Op deze manier kun je dan ook in gesprek van in plaats van alleen maar je propositie af te riedelen.

6. Werk synergetisch.

Hierin komt het woord energie voor. Het is fijn als je dat hebt en ook kunt overdragen door de telefoon. Want geloof me, dat kun je horen! Fris en uitgerust. Een basisbeginsel. Naast een fijn leven bereik je dit ook met deze basis. Dit realiseer je door regelmatig te sporten en als het even kan koud afdouchen. Met fris bedoel ik ook fris. Het is handig als je alert bent om in te kunnen springen op onverwachte vragen. Ga in dialoog en glimlach aan de telefoon! De ander hoort dat ook. 

7. Houd de zaag scherp. Structuur

Een opgeruimde bureau geeft je structuur. Bellen met regelmaat is ook iets om in de gaten te houden. Eens in de maand bellen is te weinig. Start als het even kan met 2 dagdelen in de week (vrijdag is een prima dag om te bellen). 

7. Ga het doen! Be pro active

Het belangrijkste voor het laatst. Zeker bij koude acquisitie! Dus vandaar dat deze op een gedeelde eerste en laatste plaats staat. Het laatste onthoud je immers het best! Het bellen van nieuwe klanten is een actieve bezigheid. Er aan denken is niet genoeg. Dat doen al die anderen al. Je maakt het verschil door inderdaad de telefoon op te pakken en het te gaan doen!

Graag sluit ik hiermee dan ook af en geef je meteen het zetje dat je nodig hebt om het ook inderdaad te gaan doen! En natuurlijk staat het al boven aan je lijstje van goede voornemens!

Veel SUCCES!

Wil je aan de slag met het verbeteren van jouw verkoopproces? Probeer dan eens een CRM systeem. Je kunt nu gratis 14 dagen testen bij Teamleader - zij bieden een ‘alles-in-één’ tool aan voor CRM, sales, facturatie en projectmanagement. Probeer het hier gratis uit.

Auteur

Marianne van de Water