Focus op vergeten doelgroepen

‘Blind upgrade Kit’ maakt hotels toegankelijk voor visueel gehandicapten
Bij ieder product of dienst hebben we een duidelijke doelgroep voor ogen. Als de primaire doelgroep goed bediend wordt, is het tijd om verder te kijken: welke groepen willen jouw product ook gebruiken, maar kunnen dat nu niet?

Een mooi voorbeeld van hoe je met slim innoveren meer mensen bij jouw dienst kan betrekken is de ‘Blind Upgrade Kit’. Dit is een toolkit die ieder hotel instaat stelt om haar kamers gebruiksvriendelijk te maken voor mensen met een visuele beperking. Zo bevat de kit:

  • Braille-labels voor op de telefoon in de hotelkamer, zodat gasten gemakkelijk de receptie kunnen bellen.

  • Speciale matten zodat de persoon kan voelen waar hij of zij zich bevindt in de kamer. De matten worden door de hele kamer gelegd om route uit te stippelen naar het bed, de badkamer en zelfs helemaal naar de lift.

  • Braille literatuur met audio-assistentie. Dit wordt geleverd met een audio assistentie pen, die helpt om bijvoorbeeld het hotelmenu te lezen en geschreven taal te converteren naar audio.

India heeft de grootste populatie blinden en slechtzienden mensen ter wereld. En dat terwijl maar zo’n 1 op de 250 hotelkamers in India geschikt is voor mensen met een visuele beperking. Op deze manier kunnen hotels dus vrij gemakkelijk een totaal nieuwe doelgroep bedienen. De kit is namelijk ook nog eens open source.

De innovatieles

De innovatieles die hieruit te leren valt, is dat je voor meer omzet niet altijd direct hoeft te kijken naar een nieuw product. Vergeet niet dat er (soms hele grote) groepen mensen zijn die per definitie geen gebruik kunnen maken van je product of dienst. Of dat nou is omdat ze een beperking hebben, kennis missen of omdat ze zich nog totaal niet aangesproken voelen. Denk bijvoorbeeld eens aan laaggeletterde Nederlanders. 1 op de 9 volwassen Nederlanders kan niet goed lezen of schrijven. Begrijpen zij jouw product of dienst dan wel? Als je alleen al deze groep beter kan bedienen, kan je zo’n 10% groeien.

Veel te weten komen over de doelgroep die je bedient is interessant. Maar veel te weten komen over een doelgroep die je nog niet bedient is soms nog veel interessanter. Wat zou jij kunnen doen om jouw producten of diensten toegankelijker te maken?

 


Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten