Klanten winnen met Artificial Intelligence

Hoe verbetert AI jouw bedrijf?

06 januari 2020

'If you can’t beat them, join them’. Waar we deze uitspraak vooral associëren met onze concurrenten, gaat hij steeds meer op voor een nieuwe doelgroep: robots. Of in dit geval: AI (Artificial Intelligence). Klanten winnen met AI is eenvoudiger dan je denkt. En kun je in de (nabije) toekomst nog ondernemen zonder AI toe te passen?

E-book 'Eerste Hulp bij Innovatie'

AI is overal te vinden. Van de nieuwe Tesla van de buurman tot de ‘topdeals’ die Booking.com je continu voorschotelt op je beeldscherm. Denk echter niet dat het alleen de grote jongens zijn die nu al slim gebruikmaken van AI. 

Hoe het mkb AI gebruiken kan

Ook voor het mkb en zzp’ers zijn de mogelijkheden van AI inmiddels legio. De groei van AI gaat exponentieel. Er zijn zelfs deskundigen die beweren dat machines het menselijk brein over tien jaar zullen evenaren. Ontkennen dat AI steeds belangrijker wordt, heeft dus weinig zin. Omarmen is een betere optie, want de consument is er grotendeels klaar voor. Klanten winnen met AI is eenvoudiger dan je denkt.

Service op maat

Dat jongeren (millennials en Gen Z) meer openstaan voor AI dan ouderen (babyboomers), blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse Zendesk*. Ouderen zijn minder snel geneigd dan jongeren om AI te zien als oplossing voor bijvoorbeeld 24-uurs bereikbaarheid van bedrijven. Zij geven nog de voorkeur aan menselijk contact. Jongeren zijn positiever: ruim de helft gaf in het onderzoek aan dat ze van mening waren dat AI hen meer service op maat kan bieden. De jongste generatie (Gen Z) staat hier nog veel meer voor open dan hun ‘voorgangers’, de millennials.

Verwachtingen managen

Door de technische mogelijkheden die er inmiddels zijn, zijn de verwachtingen bij de consument ook steeds hoger. Hierbij wordt geen verschil gemaakt of je nu een tech start-up of een financiële dienstverlener bent die al honderd jaar bestaat. Hoe pas je AI nu zelf toe binnen je organisatie? En hoe kun je klanten winnen met AI? Er zijn inmiddels vele tools die je op weg kunnen helpen met een basis.

Handige tools

Zo zorgt een chatbot (bijvoorbeeld embot.ai of botwizz.com) ervoor dat je bedrijf 24 uur bereikbaar is voor prangende vragen. Ook zijn er slimme hulpmiddelen die de kennis van de medewerkers bijspijkeren (knowingo.com) of de betrokkenheid van je medewerkers monitoren (truqu.com). Handig ter ondersteuning van degene die binnen het bedrijf met HR belast is. AI kan je ook helpen aan meer klantinzicht, om op die manier je marketing verder aan te scherpen (trendskout.com). Wil je de concurrent voorblijven, dan loont het wellicht om te investeren in een op maat gemaakte tool waarmee je nog een stap verder gaat.

Razendsnelle ontwikkelingen

We staan nog maar aan het begin van AI, maar als we zien hoe razendsnel de ontwikkelingen gaan, dan kun je maar één ding doen: verdiep je erin en onderzoek waar Artificial Intelligence jouw bedrijf extra kan ondersteunen. Ook de mogelijkheden van AI voor mkb zijn eindeloos!

*Bron: The Zendesk Customer Experience Trends 2019