"Prijs belangrijker dan kwaliteit voor Chinezen"

GSM Display importeert telefoonschermpjes uit China

10 december 2015

Vaak moet je goed zoeken naar een gat in de markt. Soms struikel je erover., zoals Abner en Liesette van GSM Display. Ze ontdekten per ongeluk dat er veel vraag was naar LCD-schermpjes voor telefoons. Zo begon hun import-avontuur.

Eerste hulp bij importeren

Wie? Abner Abee

Bedrijf: GSM Display.com

Opgericht in: 2009

Aantal werknemers: 2

Importeert: Telefoonschermpjes

Importeert uit: China

Importeert sinds: 2009

Een paar jaar geleden brak Abner het LCD-scherm van zijn telefoon. Bij de telefoonwinkel mocht hij 85 euro afrekenen voor een nieuw schermpje. Veel te duur, vond hij. Abner: “Ik ging verder zoeken en bestelde twee schermpjes. Helaas bleken het niet de juiste, dus zette ik ze op Marktplaats.” Abner rook handel toen bleek dat er veel vraag was naar de telefoonschermpjes: GSM Display was geboren. Samen met zijn vrouw Liesette begon hij aan het import-avontuur. 

Concurrentiepostie

SEO-optimalisatie en beperkt online te adverteren via Adwords moet ervoor zorgen dat GSM Display de kosten voor een nieuw schermpje lager kan houden dan de concurrentie. “Ook doen we hard ons best een goede service te leveren aan onze klanten, door snelle verzending en instructiefilmpjes op de site. Zo stimuleren we mond-op-mond reclame", aldus Abner.

Geen plan

Het gat in de markt was zo abrupt dat er geen plan is geschreven of onderzoek is gedaan. “Wel hebben we van tevoren uitgezocht wat de meest verkochte toestellen zijn en welke het meest terugkwamen voor reparatie. Daar zijn onze voorraden op aangepast. Verdere marktkennis hebben we ‘on the job’ opgedaan door concurrenten goed in de gaten te houden en vooral te luisteren naar vragen en behoeften van onze klanten”, vertelt Abner.

Leverancier

En zo waren Abner en Liesette opeens importeurs. En dan moet je nadenken over zaken als ‘waar vind je een goede leverancier’, ‘hoe krijg ik mijn spullen naar Nederland’ en ‘met welke wet- en regelgeving krijg ik te maken’? Abner: “Het kostte behoorlijk wat tijd voordat we een geschikte leverancier vonden met de juiste verhouding tussen prijs, kwaliteit en service.” Uiteindelijk vonden ze de beste leverancier in China. “Deze reageerde het snelst op aanvragen, sprak goed Engels en had natuurlijk de beste prijs/kwaliteitverhouding.”

Afspraken

Afspraken zijn er bijna niet, behalve dat de leverancier het transport regelt. “Over aansprakelijkheid wordt niet gesproken in China. De betaling doen we altijd vooraf, via Paypal bijvoorbeeld. De afspraak is dat we dan binnen drie dagen de spullen geleverd krijgen”, vertelt Abner.

Ookal moet de bestelling altijd helemaal uit China komen, het logistieke aspect van het importeren lijkt niet al te ingewikkeld. “We hoeven dus geen transport te regelen en ook naar de afhandeling van de invoerrechten en de btw hebben we bijna geen omkijken, want dat regelt de vervoerder allemaal. Heel gemakkelijk. Het blijft verwonderlijk dat we bestellingen vanuit de andere kant van de wereld binnen drie dagen in huis hebben.”

Een sok in de brievenbus

Als je zakendoet in China, krijg je uiteraard te maken met de Chinese onderhandelgewoonten. Abner kan erover meepraten: “Een ‘ja’ in China is heel anders dan een ‘ja’ in Nederland. Bovendien vinden ze de prijs belangrijker dan de kwaliteit, en dat is niet altijd de beste volgorde.” Ook wat betreft de communicatie zijn er de nodige puntjes van aandacht. “We hebben wel eens een bestelling gedaan, nadat we eerst een proefzending hadden gedaan die goed beviel. Toen werd het stil. Na veel mailtjes over en weer kregen we opeens een sok toegestuurd. Helaas niet mijn maat en ook de kleur was niet je van het." “Ach", gaat hij verder, "verwarring in communicatie is niet te vermijden. Dat is heel frustrerend, maar ook erg leerzaam. Onze tip is om vooral open te blijven communiceren om nog meer verwarring te voorkomen.”

Tips

Als je open communiceert met je leverancier, bouw je vanzelf een goede band op. Dat is heel belangrijk. Abner: “Zo gingen onze trouwfoto’s langs al hun medewerkers en kregen wij een hele collage van hun familie. Wederzijds vertrouwen zorgt voor minder facturen onderling en voor snelle reacties op vragen en bestellingen en betere service.”

Auteur

Liesbeth Meenink