Ondernemer importeert gouden idee uit Singapore

AdWords hielp ondernemer Sophie van den Haak aan online bekendheid

17 augustus 2012

Waar ze een half jaar geleden nog op nummer 50 uit de zoekmachine rolde als je op ‘The Wax Bar’ zocht, staat ze nu bovenaan. En terecht, in anderhalf jaar tijd heeft ondernemer Sophie van den Haak een prachtonderneming uit de grond gestampt.

Wie? Sophie van den Haak

Wat? The Wax Bar, een bv

Waar? In Rotterdam en Amersfoort

Met? 12 werknemers

Hoeveel? Werkt zes dagen in de week

Belangrijkste tip voor ondernemers: ‘Heb je een idee? Dóe het gewoon en durf vertrouwen te hebben in jezelf.’

Op het idee kwam ze tijdens haar verblijf in Singapore, een land waar ze twee jaar heeft gewoond. “Gespecialiseerde schoonheidssalons zijn daar heel normaal. Je loopt naar binnen, laat je waxen en bent klaar. In Nederland daarentegen, moet je vier weken van tevoren een afspraak maken met je schoonheidsspecialiste.” Die gedachte gecombineerd met Sophies wens om iets voor zichzelf te beginnen, resulteerde in het idee voor The Wax Bar. Sophie: “Ik wist gewoon, dit ís het.”

En ze voegde daad bij het woord. Haar baan bij Gaastra verruilde ze voor eentje als receptioniste, drie dagen in de week. “Puur om geld te verdienen naast mijn belangrijkste bezigheid: het schrijven van het businessplan voor The Wax Bar.” Dat nog geen jaar later de eerste vestiging een feit zou zijn, dat had ze op dat moment niet durven dromen. “Ik heb ontzettend veel geluk gehad, kwam op de goede momenten de juiste mensen tegen. Ik ben totaal niet zweverig, maar het klopte gewoon.”

Droomstart

De eerste vestiging van The Wax Bar opende in juni 2011 in Rotterdam en drie maanden later kwam daar al een tweede vestiging bij, in Amersfoort. Een begin waar je als startende ondernemer alleen maar van kan dromen. “Het ging waanzinnig,” beaamt Sophie. “Oorspronkelijk was het idee om een tweede vestiging in de omgeving van Rotterdam te openen, vlakbij de eerste vestiging. Maar we kregen zoveel positieve reacties vanuit alle hoeken van Nederland, dat we besloten voor het meer centrale Amersfoort te kiezen.”

De reacties kwamen vooral op gang door de vele landelijke publiciteit. “Hoe ik dat voor elkaar heb gekregen? Ik werk samen met een pr-bureau dat destijds een heel goed persbericht heeft opgezet. Verschillende sites, tv-programma’s en tijdschriften besteedden aandacht aan ons en iedereen werd nieuwsgierig: The Wax Bar, wat is dat precies? En waar kan ik het vinden?” Lachend: “Maar ze konden ons niet vinden, want we stonden op pagina vier of vijf van de zoekresultatenlijst van Google.”

AdWords

Om die online vindbaarheid te verbeteren, heeft Sophie Google AdWords ingeschakeld. “De eerste maand kreeg ik gratis hulp van een accountmanager van Google, die me hielp om de eerste stappen te zetten op het gebied van AdWords.” Nog steeds is ze blij met de begeleiding die ze heeft gehad. “Ik wist weinig van online, dus accountmanager Bram kwam als geroepen. Hij belde me dagelijks op: Je kunt dit woord in AdWords beter vervangen, je kunt dat stukje beter in hoofdletters schrijven.” Bram liet Sophie zien welke advertentie wel liep, welke niet en hoe ze dat kon zien. “Daar heb ik zo ontzettend veel aan gehad.” Nu weet Sophie zelf op welke manier ze AdWords in kan zetten. En met resultaat: klanten kunnen The Wax Bar nu wél online vinden.

Voorzichtig is Sophie nu vervolgstappen in de online wereld aan het zetten. “Ik ben bezig met het opzetten van een facebook- en twitteraccount en ga me meer op online concentreren.” AdWords gebruikt ze nu met een ander doel: “Was het eerst bedoeld om mensen die onze naam kenden, ook bij onze website terecht te laten komen, focussen we nu op mensen die zoeken op ‘waxen’. Een stapje verder dus.”

Ondernemerswereld

Ze lijkt zich helemaal thuis te voelen in de ondernemerswereld. Moeilijk voor te stellen dat ze pas anderhalf jaar voor zichzelf werkt. Ze is blij met de stap die ze heeft gezet, van de werknemers- naar werkgeverswereld. “Wat ik leuk vind aan ondernemen? Het is ontzettend divers en leuk. En waar ik vroeger – als werknemer – slechts een stukje van een bedrijf zag, kan ik nu het hele bedrijf overzien. Ook leuk vind ik dat je direct resultaat ziet van de wijzigingen die je aanbrengt.” Een nadeel, dat is voor Sophie toch de beperkte tijd die overblijft voor een sociaal leven. “Natuurlijk probeer ik vrienden zoveel mogelijk te blijven zien, maar ik heb minder tijd dan vroeger. Dat is soms jammer.” Plannen heeft Sophie nog genoeg. “Allereerst de opening van een derde vestiging van The Wax Bar in Nederland. Minimaal één.”

Auteur

Lenneke Arts