Slordige accountant is grote ergernis van mkb

Financieel boekhouder moet foutloos zijn

09 augustus 2012

Mkb’ers houden niet van accountant die slordig zijn en fouten maken. Dit zijn dan ook de belangrijkste redenen om over te stappen naar een andere accountant.

Ondernemers verruilen hun accountant niet alleen omdat hij fouten maakt, maar ook als de prijzen van de huidige accountant stijgen, door onverwachte facturen, het vertrek van de accountant of onduidelijke facturen. Dit blijkt uit onderzoek van Alfa Accountants en Adviseurs in samenwerking met MKB kennissite BusinessCompleet.nl waaraan 894 mkb’ers deelnamen.

Verbeterpunten

Volgens 76 procent van de mkb’ers is hun financieel adviseur een betrouwbare partner, maar kan hij ook een hoop bijleren. Verbetering van kennis van regels en wetgeving is volgens een vijfde van de ondernemers geen overbodige luxe. Ook moet de helderheid in facturatie volgens een kwart verbeteren.

Tevreden

Ondanks puntjes van kritiek zijn veel ondernemers tevreden met hun accountant. Mkb’ers geven hun accountant een gemiddeld rapportcijfer van een 7,5. Een kwart is zelfs zo tevreden met hun financieel adviseur dat ze hem een 9 of 10 toekennen.

Keuze accountant

De keuze voor een accountant baseren mkb’ers op basis van de klik met de adviseur, de begrijpelijkheid van zijn uitleg, de helderheid van een jaarrekening en de vestigingsplaats.

Vaste prijs accountant

Opvallend detail dat uit het onderzoek naar voren kwam, is dat veel accountants betaald worden op basis van een uurtarief. Ondernemers willen af van deze betalingsmethode. Maarliefst 65 procent van de mkb’ers betaalt liever een vaste prijs voor de diensten van een financieel adviseur.

Bron: BusinessCompleet