Internet steeds belangrijker als verkooppunt

Slijter wil zich onderscheiden van keten

13 februari 2013

Voor Rogier de Mol van De Mol DrankenSpecialist blijft naast een online verkooppunt ook de fysieke winkel van groot belang.

Grijp je online kansen met breedbandinternet

Rogier de Mol gaat dit jaar met zijn slijterij een nieuwe fase in. Na vier jaar onder de naam van de oude eigenaar te hebben gewerkt, voert het bedrijf sinds februari 2011 zijn eigen naam. Het filiaal in Driebergen verhuist eind mei naar een groter pand. En als klap op de vuurpijl moet dan ook een echte webwinkel actief zijn. “De slijterijbranche kent een pittige concurrentie, vooral van grote ketens. Dan moet je onderscheidend zijn”, aldus Rogier.

Geen Adwords

Service en vakbekwaam personeel, dat is volgens Rogier de Mol de kracht van zijn winkels. “Daarin zijn wij beter dan een filiaal van een keten.” Om de klant te bereiken is meer nodig. Rogier organiseert daarom proeverijen, houdt acties, workshops (“ook buiten de regio”) en heeft elke maand een aanbieding rond wijn en whisky “Onze e-mailnieuwsbrief wordt steeds meer gelezen. Via de mail krijgen we ook veel bestellingen binnen.” Adverteren doet De Mol vooral in de lokale media, met advertenties maar ook met gesponsorde artikelen. Online adverteren inzetten om ook op internet beter gevonden te worden, vindt Rogier niet nodig. “Ik sta hoog genoeg bij Google.”

Veilig en goedkoop

Bij het inrichten van een goede webwinkel komt veel kijken, zo ondervindt De Mol. Voorheen ging het vooral om de distributie: veilig en goedkoop. “Het maken van scherpe afspraken met distributeurs kost een hoop tijd.” Maar ook de betalingen zijn een punt van overweging. Rogier heeft gekozen voor iDeal, of de eigen overboeking van een klant. Ook hier staat het beheersen van risico’s en het in toom houden van de kosten voorop. De inrichting van de site is minstens zo belangrijk. Hij moet vooral eenvoudig te bedienen zijn voor de klant. Samen met een webdesigner is De Mol nog volop aan het sleutelen. Heel eerlijk: “Ik heb er vooraf te makkelijk over gedacht.”

Ballen in de lucht

Rogier houdt veel ballen tegelijk in de lucht. De verbouwing van de nieuwe winkel, de aanstaande verhuizing, de webshop en de introductie van een nieuw kassasysteem in alle filialen. De kassa is straks gekoppeld aan een camerasysteem dat ervoor moet zorgen dat minderjarigen geen drank kunnen kopen. Dat is nog wel een punt van zorg voor de webshop: daar is zo’n controle niet mogelijk. Hoe dit op te lossen weet Rogier nog niet. “Een distributeur heeft een knop waarbij klanten zelf aangeven of ze boven de 18 zijn. Maar vrijwaart zo’n button je van een boete als een jongere zich ouder voordoet?”

Funshoppen

Rogier voorspelt dat in de toekomst internet voor veel producten steeds belangrijker wordt. “Klanten laten zich informeren in de winkel en zoeken dan online naar het goedkoopste product. Toch ligt dat met wijn net even anders, daar wil je advies over.” De fysieke winkel zal daarom altijd de grootste inkomstenbron blijven. “Funshoppen blijft. Dat moet ook, anders wordt de wereld er niet leuker op!”