Wat is database marketing?

Alles draait om je klanten

20 oktober 2017

Leer je klanten kennen. Hoe meer je van ze weet, hoe beter het is voor je zaak. Database marketing kan je daarbij helpen. Maar wat is het precies?

Whitepaper Customer Relationship Management (CRM)

Database marketing is eigenlijk niets meer dan het gestructureerd opslaan van gegevens en deze gegevens gebruiken voor je communicatie, marketing en sales. Als bedrijf ben je er al vaak mee bezig, al is het niet meer dan het bijhouden van klantenrelaties en prospects in outlook of excel. Tegenwoordig kiezen steeds meer mkb’ers voor een CRM-systeem.

CRM

Maar wanneer neem je nu de stap naar deze software? Als je bijvoorbeeld merkt dat het bijhouden van klantgegevens en het opzetten van rapportages erg tijdrovend is. Of als verkopers meer tijd kwijt zijn aan administratieve zaken dan daadwerkelijke acquisitie en verkoop en afdelingen er niet meer in slagen om leads binnen acceptabele tijd op te volgen. Dan wordt het tijd om je eens te verdiepen in de mogelijkheden voor een CRM-systeem.

Van prospects naar klanten

Met een CRM-systeem kun je namelijk al je relaties, met name je prospects en klantenrelaties onderbrengen in verschillende groepen of segmenten, zodat je gerichter met hen kunt communiceren. Het is toch immers je doel zoveel mogelijk prospects om te zetten in klanten? Misschien heeft iemand vorig jaar rond kerst iets bij je gekocht, dan kun je hem nu weer rond kerst benaderen met een mooie aanbieding.

Invoeren van data

Maar het succes van je database marketing staat of valt met hoe je medewerkers die ermee werken de gegegens invoeren. Van te voren moet je daarover duidelijke afspraken maken. Elke prospect en klant heeft weer andere interesses. Een prospect moet je bijvoorbeeld niet meteen bestoken met de call to action, maar moet je eerst warm maken voor je product of dienst en langzaam benaderen. Zodat hij wellicht over vier maanden iets aanschaft. Dit kan alleen als de database volledig is en juist is ingericht.

Geschikt

CRM-software kan de beste vriend zijn voor mkb’ers als het aankomt op het automatiseren van administratieve processen, vasthouden van klanten en het verbeteren van productiviteit. Maar het moet wel bij je passen. Een kleine winkel bijvoorbeeld zal er niet direct voordeel uit halen. De meeste klanten zijn bekend en de relatie met hen wordt vooral in de winkel onderhouden. Als de winkelier een actie wil uitzetten zal hij zijn klanten een mail kunnen sturen op basis van de verzamelde e-mailadressen. Maar als hij een tweede vestiging ergens anders opent, hele nieuwe producten of diensten gaat aanbieden of zich op nieuwe doelgroepen gaat richten, dan wordt het centraliseren van data essentieel om grip te houden op de zaken. Natuurlijk moet je het wel kunnen betalen. Investeer alleen in CRM-software als je omzet dat toelaat.

In de cloud of op de eigen server?

Sommige ondernemers hebben flink geïnvesteerd aan het opzetten van een eigen server. Die willen natuurlijk dat een CRM-systeem op die server gaat draaien. De meeste CRM-software draait ook in de cloud. Daar zitten grote voordelen aan. Je hoeft niets te installeren op je eigen server, updates worden automatisch doorgevoerd en al je dataopslag is in de cloud. Ook is CRM in de cloud over het algemeen veel goedkoper. Verder zijn cloud-applicaties waar en wanneer dan ook te bereiken. Of je nou onderweg naar een klant bent, thuis werkt of gewoon op kantoor zit. Hierdoor heb je altijd de laatste updates die je nodig hebt en kun je vanuit elke situatie werken.

Doe goed onderzoek

Voordat je er in gaat investeren is het goed om te shoppen. Leg een aantal leveranciers je eigen business case voor en laat ze daarmee maar eens een demonstatie geven. Vraag daarbij ook alle collega’s die ermee moeten gaan werken, zodat je met zijn allen een besluit kan nemen. Kortom, ga niet over één nacht ijs.

Image courtesy of watcharakun at FreeDigitalPhotos.net