Datamining: wat is het en hoe werkt het?

Ontdek trends in jouw klantgegevens

29 november 2017

Verzuip je zowat in alle gegevens die je hebt van je klanten en leads? Dan wordt het tijd om datamining toe te passen op je bestanden. Door verbanden en patronen te zoeken krijg je beter inzicht in je klant. Hoe werkt dat?

CRM, facturatie en projectmanagement in 1 online tool

Whitepaper Customer Relationship Management (CRM)

Datamining

Datamining is eigenlijk niets meer dan de zoektocht naar belangrijke verbanden en patronen binnen je gegevensbestand. Door deze gegevens beter te bekijken kun je dichter op je klant en lead komen te zitten en met zo weinig mogelijk investeringen maximaal returns genereren. Met de juiste software, de juiste data én een slimme analyse kan datamining zorgen voor nieuwe inzichten die je uiteindelijk meer winst opleveren.

Bonuskaart

Supermarkten gebruiken bijvoorbeeld datamining. Denk aan de bonuskaart waarmee Albert Heijn allerlei gegevens binnenhaalt van haar vaste klanten. De verbanden die AH ziet in de aankopen (bier wordt bijvoorbeeld meer verkocht richting het eind van de week) gebruikt de supermarktketen niet alleen om aanbiedingen toe te passen, maar ook om meer te leren over de gezinssituatie, inkomen, sociale klasse en andere informatie van de klant. Zo kan AH inspelen op belangrijke momenten in het leven van haar klant, zoals de geboorte van een kind of een huwelijk. Die momenten worden dankzij datamining met vrij grote nauwkeurigheid te bepalen en voorspellen.

Zo wist in Amerika bijvoorbeeld een supermarkt eerder dan de eigen ouders dat een meisje zwanger was. Uit big data analyseerde de winkel dat zwangere vrouwen onder meer minder geurende shampoos en lotions kopen. En omdat het meisjes ineens een andere shampoo kocht dan gebruikelijk, gecombineerd met andere data, wist de supermarket met meer dan 70 procent zekerheid dat ze zwanger was en paste haar mailings hierop aan. De vader van het meisje was er niet zo blij mee.

Customer Relationship Management

Datamining kan een belangrijke aanvulling zijn op Customer Relationship Management (CRM). In softwarepakketten houd je immers ook al allerlei data bij van je klanten en relaties. Na elk klantcontact wordt de hoeveelheid informatie groter. Wie is de klant, wat was zijn originele aankoop en wat waren zijn eventuele herhalende aankopen? Maar er is online nog zoveel meer informatie over jouw relaties te vinden. Bijvoorbeeld wat je klant vindt over je merk en je producten of diensten. Kijk eens rond op social media als Facebook of Twitter. Met datamining kun je de ongestructureerde online data koppelen aan de informatie die er binnen het bedrijf bestaat over de klant. Ook wel social listening genoemd. Op deze manier krijg je een beter beeld van je relaties.

CRM is erop gericht om de klantwaarde te verhogen van bestaande klanten en hun loyaliteit te vergroten. Dat doe je door in te gaan op de eigen wensen en behoeften van elke klant. Hoe kun je bepaalde klanten het best benaderen? Kun je een aanbod doen, en zo ja welk aanbod? En wat zijn goede argumenten om bij die specifieke klant te gebruiken? Datamining kan ook worden ingezet om de effectiviteit van de differentiatie en interactie te evalueren en het daarna te optimaliseren. Door het koppelen van de gegevens kun je verder makkelijker op grote schaaltrends en tendensen in de markt waarnemen. Daarop kun jij dan weer inspelen met gerichte marketing bijvoorbeeld, of zeer specifiek afgestemde aanbiedingen of informatie. Of het met aanpassen van je product of je dienstverlening.

Kortom, met het koppelen van Big Data aan je eigen CRM kun je de concurrentie voor zijn.