Marketing desk

Praktische informatie over marketing en communicatie

Zonder klanten geen business, maar hoe vind je die klanten? Via verschillende vormen van marketing. Je leest er alles over in de marketingdesk.

Ondernemen op De Parade: hoe chaotischer, hoe beter

Ondernemer in beeld | Miriam Kooyman van De Snoep

Als er één plek in Nederland is waar geen crisis heerst, is het het rondreizende theaterfestival De Parade. Ondernemer Miriam Kooyman reist elke zomer mee met haar snoepwagen en snoepmeisjes. "Op De Parade kun je meer doen dan catering alleen. Wij maken er altijd iets spannends van."

19 april 2018

De kracht van een goede slogan voor je bedrijf

"Een deuk van heb ik Joustra": sterk of zwak?

"Een deuk van heb ik Joustra" is door radiozender Veronica tot slechtste slogan van 2013 verkozen. Maar is de slogan wel echt slecht? Waaraan moet een goede bedrijfsslogan voldoen?

19 april 2018

Retailers, durf te veranderen! (om te overleven)

Column | Heb het lef kritisch naar je onderneming te kijken

Het is naar mijn idee niet de crisis die er op dit moment voor zorgt dat er steeds meer winkels uit de winkelstraat verdwijnen. Ervoor zorgt dat consumenten niet meer massaal in de stadscentra of op de meubelboulevard te vinden zijn. Ik spreek veel ondernemers met een winkel die “wachten tot de crisis is overgewaaid”. Dat gaat niet gebeuren. De wereld is veranderd.

19 april 2018

Hoe langer een koe ligt, hoe groter de kans dat ze opstaat

Column Bart Groothuis | En wat dat te maken heeft met klantrelaties

Pas geleden hoorde ik op de radio een leuk bericht. Een onderzoeker had vastgesteld dat ‘hoe langer een koe ligt, hoe groter de kans is dat ze opstaat’. Ik heb verschrikkelijk hard zitten lachen toen ik dat hoorde. Wat je noemt een ‘briljant’ onderzoek, maar het zette me op de één of andere manier aan het denken over relaties met klanten.

19 april 2018

'Ontfocus' jezelf

Column Bart Groothuis | Risico van teveel focus

Ken je het filmpje van de Monkey Business Illusion? Nee, nou volg dan eerst de volgende link.

19 april 2018

3 tips voor de branding van je onderneming

Column 99designs | Hoe haal ik alles uit mijn merk?

Het ontwikkelen van het merk achter je (kleine) onderneming omvat meer dan het kiezen van een logo en het bepalen van de kleuren van je huisstijl. Branding gaat over je product, je medewerkers en je klanten. Om al het mogelijke uit je merk te halen, volg je de volgende drie stappen.

19 april 2018

Internationaal ondernemen? Laat je marketingboodschap vertalen!

Column Nathalie van Vianen | TVcN Tolk- en Vertaalcentrum Nederland

Om succesvol te zijn, moet een marketingboodschap de aandacht van jouw klanten trekken en hen effectief overtuigen dat zij jouw product of dienst nodig hebben, ook wanneer je over de grenzen wilt uitbreiden. Dan moet je je uitingen vertalen, maar dat is nog niet zo simpel. Wat in eigen land goed werkt, betekent niet zomaar dat het in een ander land ook werkt.

19 april 2018

Pas op: gebruik de term ‘duurzaam’ voorzichtig

Consument kritisch over ‘duuzame’ producten

Zeg niet zomaar dat jij een maatschappelijk verantwoord ondernemer bent of dat je product duurzaam is als je dat niet kunt hardmaken. Consumenten worden steeds kritischer als het aankomt op duurzame claims. Ook wordt aandacht voor het milieu steeds meer als vanzelfsprekend gezien.

19 april 2018

Klagende klanten en onze hond Flip

Column Bart Groothuis | Omgaan met klachten

Het wil wel eens gebeuren dat we in ons gezin even niet zo goed op Flip hebben gelet en opeens - zo lijkt het - zit Flip te janken en te piepen bij de achterdeur. Het is duidelijk: Flip wil uitgelaten worden. En als we niet voldoen aan zijn ‘verzoek/klacht’ en dat gebeurt helaas ook wel eens, dan zitten we even later letterlijk met de 'shit'.

19 april 2018

Weekly Hangout: MVO als marketingmiddel

Hoe kun je MVO correct inzetten als marketinginstrument?

'Wij zijn groen!', 'Wij helpen de maatschappij!'. Bedrijven roepen het van de daken. Maar werkt dit ook? Zit de consument hierop te wachten? In onze wekelijkse uitzending van 28 januari spreken we over het inzetten van maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) als marketinginstrument. Wat moet je wel en wat vooral niet doen?

19 april 2018

Onze hond Flip, klagende klanten en ‘opvoeden’

Column Bart Groothuis | Hond Flip deel 2

Mijn laatste column over onze piepende hond Flip, die nodig uitgelaten moet worden, en de vergelijking tussen Flip en ‘klagende klanten’ heeft nogal wat reacties opgeroepen. Hartelijk dank daarvoor.

19 april 2018

80-kilometerzone en klantgerichtheid

Column Bart Groothuis | Onbegrijpelijke procedures

Rijd je weleens met de auto over de A12 bij Utrecht? En neem je dan wel eens de parallelrijbaan in plaats van de hoofdrijbaan? Mooi. Dan is het je vast opgevallen dat, als je over die parallelrijbaan rijdt, je opeens maar 80 km/uur mag. En als je te hard rijdt, krijg je nog een bekeuring ook, want dat hele 80km-stuk hangt vol met camera’s van de trajectcontrole.

19 april 2018

Hoe behoud ik een vaste plek in de zoekresultaten?

Column Danny Verhoeven | Hoog scoren in zoekmachines

Een vraag die mij veel gesteld word is: 'Hoe krijg je het voor elkaar om hoog in de zoekmachines te scoren, en een vaste plek te behouden in deze zoekresultaten?'. Dat laatste is waarschijnlijker nog belangrijker omdat Google de laatste tijd regelmatig updates doorvoert waardoor de posities nogal (kunnen) schommelen.

19 april 2018

'70 procent mkb'ers gebruikt Facebook zakelijk'

Column Josette Dijkhuizen | Vooral naamsbekendheid doel

70 procent van de ondernemers gebruikt Facebook voor zakelijke doeleinden. Dat blijkt uit mijn eigen onderzoek onder ruim 60 ondernemers – voornamelijk als zzp’er actief in de zakelijke dienstverlening. De belangrijkste reden om deze tool te gebruiken, is het kunnen verwerven van naamsbekendheid.

19 april 2018

Het maakt niet uit wat je zegt, het gaat om de 'smoel' die je er bij trekt

Column Bart Groothuis | Hoe kun je klanten overtuigen?

Ik herinner het me nog goed. Een consultancy-training zo'n twintig jaar geleden. We hadden net de één of andere nieuwe consultancytechniek aangeleerd gekregen en we werkten in groepjes van vijf onze opdracht uit. Om een uur of acht 's avonds zaten we er allemaal, na een hele dag training, wel 'doorheen'.

19 april 2018

Weekly Hangout: profiteer van het WK

Uitzending over oranje marketing in het mkb

Hoe kun je als mkb'er profiteren van het WK voetbal? Heeft het zin ook 'iets' te doen met oranje? Kun je opboksen tegen de acties van Albert Heijn, Bavaria en al die andere giganten? Een mkb-ondernemer en een marketingexpert vertellen over de zin en onzin van oranje marketing.

19 april 2018

Kennisontbijt Online Marketing

Vroeg opstaan voor kennis

Het was vroeg opstaan voor de deelnemers aan het Kennisontbijt Online Marketing, maar het was voor een goed doel. Onder het genot van een broodje, verse jus en een croissantje werden de deelnemers tussen 07.00 en 09.00 uur bijgespijkerd over dit onderwerp.

19 april 2018

Lionel Messi sluit contract met Nederlandse ondernemer

Joost Blom weet voetballer te strikken

Je bent ondernemer, wordt op een dag wakker en bedenkt je dat je Lionel Messi als boegbeeld voor je product wilt. En dan lukt dat ook nog eens. Dit ongelofelijke verhaal is waar gebeurd en is het verhaal van Joost Blom van Easy2Company. Hij wist levende voetballegende Lionel Messi te strikken voor zijn product: de Space Scooter. Hij vertelt zijn verhaal op MKB Radio.

19 april 2018

Getoond 73 tot en met 90 van 157 totaal, er zijn meerdere pagina's