Facebook acties maken vrienden
Column Robert Arnoldy | Zet je fan centraal
Opvallende en originele acties vanuit je Facebook bedrijfspagina dragen bij aan het behalen van je marketingdoelstellingen. Zet de fan daarom centraal en bedenk vooral aardige acties, activaties en campagnes.
Retailers, durf te veranderen! (om te overleven)
Column | Heb het lef kritisch naar je onderneming te kijken
Het is naar mijn idee niet de crisis die er op dit moment voor zorgt dat er steeds meer winkels uit de winkelstraat verdwijnen. Ervoor zorgt dat consumenten niet meer massaal in de stadscentra of op de meubelboulevard te vinden zijn. Ik spreek veel ondernemers met een winkel die “wachten tot de crisis is overgewaaid”. Dat gaat niet gebeuren. De wereld is veranderd.
Zo blijven klanten naar je winkel komen
Column Robert Arnoldy | Retail events
Als winkelier kan je je promotie-euro maar één keer uitgeven, dus je wilt het beste resultaat. Zorg dat je klanten zich betrokken voelen bij je bedrijf en het bezoek aan je winkel toeneemt. Hoe bereik je dat? Zet je winkel in als energieke marktplaats en beurs en versterk de band met je klant.
Hoe langer een koe ligt, hoe groter de kans dat ze opstaat
Column Bart Groothuis | En wat dat te maken heeft met klantrelaties
Pas geleden hoorde ik op de radio een leuk bericht. Een onderzoeker had vastgesteld dat ‘hoe langer een koe ligt, hoe groter de kans is dat ze opstaat’. Ik heb verschrikkelijk hard zitten lachen toen ik dat hoorde. Wat je noemt een ‘briljant’ onderzoek, maar het zette me op de één of andere manier aan het denken over relaties met klanten.
'Ontfocus' jezelf
Column Bart Groothuis | Risico van teveel focus
Ken je het filmpje van de Monkey Business Illusion? Nee, nou volg dan eerst de volgende link.
Jonge ondernemer: Bob Brandjes van Bough Bikes
Bekijk de spontane hangout
Jonge ondernemer Bob Brandjes van Bough Bikes komt het kantoor van MKB Servicedesk binnenlopen met zijn houten Bough Bike. In de spontane hangout vertelt hij wat hij doet, wat zijn ambities zijn en hoe het is om in een familiebedrijf te werken.
3 tips voor de branding van je onderneming
Column 99designs | Hoe haal ik alles uit mijn merk?
Het ontwikkelen van het merk achter je (kleine) onderneming omvat meer dan het kiezen van een logo en het bepalen van de kleuren van je huisstijl. Branding gaat over je product, je medewerkers en je klanten. Om al het mogelijke uit je merk te halen, volg je de volgende drie stappen.
Internationaal ondernemen? Laat je marketingboodschap vertalen!
Column Nathalie van Vianen | TVcN Tolk- en Vertaalcentrum Nederland
Om succesvol te zijn, moet een marketingboodschap de aandacht van jouw klanten trekken en hen effectief overtuigen dat zij jouw product of dienst nodig hebben, ook wanneer je over de grenzen wilt uitbreiden. Dan moet je je uitingen vertalen, maar dat is nog niet zo simpel. Wat in eigen land goed werkt, betekent niet zomaar dat het in een ander land ook werkt.
Pas op: gebruik de term ‘duurzaam’ voorzichtig
Consument kritisch over ‘duuzame’ producten
Zeg niet zomaar dat jij een maatschappelijk verantwoord ondernemer bent of dat je product duurzaam is als je dat niet kunt hardmaken. Consumenten worden steeds kritischer als het aankomt op duurzame claims. Ook wordt aandacht voor het milieu steeds meer als vanzelfsprekend gezien.
Klagende klanten en onze hond Flip
Column Bart Groothuis | Omgaan met klachten
Het wil wel eens gebeuren dat we in ons gezin even niet zo goed op Flip hebben gelet en opeens - zo lijkt het - zit Flip te janken en te piepen bij de achterdeur. Het is duidelijk: Flip wil uitgelaten worden. En als we niet voldoen aan zijn ‘verzoek/klacht’ en dat gebeurt helaas ook wel eens, dan zitten we even later letterlijk met de 'shit'.