Bring your own vette smartphone

Column l Dingen loslaten maakt het leven simpeler

27 augustus 2012

In de column ‘Telefooncentrale in de prullenbak’ schreef ik dat we Knoworries verhuisden, zonder onze telefooncentrale mee te nemen. Dankzij Microsoft Lync hebben we geen telefoontoestellen meer op de bureaus.

Whitepaper 'Benut je online kansen: communicatie'

Telefoongesprekken komen binnen op onze laptops of PC's. Net als bij Skype. Mooi bijverschijnsel is dat we telefoongesprekken die binnenkomen op ons kantoornummer ook thuis of bij de klant kunnen aannemen, en dat we onderling eenvoudig kunnen chatten of videovergaderen.

Geen 06-nummers op de visitekaartjes

De nieuwe huisstijl, die ook gepaard ging met onze verhuizing, vereiste nieuwe visitekaartjes. Ondanks onze openheid, besloten we daar geen 06-nummers meer op te vermelden. Op onze kaartjes vind je dus alleen het 030 doorkiesnummer.

Doorschakelen

Als je zo'n doorkiesnummer belt,‘rinkelt’ eerst de laptop. Enkele seconden later gaat ook de GSM over. Dus ook als we even niet online zijn, zijn we bereikbaar voor de klant. Het gesprek is dan doorgeschakeld naar de GSM. De doorschakelkosten zijn voor ons. Goede service voor jou dus, je belt naar het vaste net.

GSM van de zaak

Al sinds onze oprichting in 1995, krijgt iedereen een GSM van de zaak. Sinds 2006 zijn dat smartphones. Dat leek naast de auto van de zaak haast een secundaire arbeidsvoorwaarde. Een hoop gedoe, want je moet (buitenlands) belgedrag in de gaten houden, simkaarten verstrekken bij providerwissels, nadenken over carkits, de toestellen belastingtechnisch in 5 jaar afschrijven terwijl ze binnen 2 jaar antiek zijn, en toestellen innemen bij vertrek van een medewerker.

Tweede toestel

Ondertussen zagen we dat de meeste van onze medewerkers privé nóg een telefoon bij zich dragen. Vaak een hippere, die ze haast gratis kregen bij een actie. Met een telefoonnummer dat bekend is bij hun vrienden. Klinkt niet echt handig, twee telefoons bij je hebben.

Voorloper Bring your own device (BYOD)

Twee jaar geleden vervingen we alle smartphones weer eens. Voor het eerst zagen we af van een standaard, en gaven we iedereen een budget. Zo kregen we een variëteit aan Windows Mobile HTC's, iPhones en Blackberry's. Erg leerzaam natuurlijk, maar wel weer lastig als iemand uit dienst gaat.

Alle abonnementen opgezegd

Tot mijn verbazing hebben we onlangs, zonder gemor, al onze GSM-abonnementen kunnen opzeggen. We hebben de medewerkers gevraagd om zelf te zorgen voor een 06 nummer. De meesten hadden dat al, en anderen hadden snel (met nummerbehoud) de beste of goedkoopste aanbieding gevonden, al dan niet met gratis nieuwe vette telefoon erbij. We vergoeden ongeveer € 20,- per maand. De medewerkers kunnen zelf in Lync aangeven, naar welk 06-nummer hun doorkiesnummer moet worden doorgeschakeld. En als ze zakelijk willen bellen, bellen ze het beste vanuit Microsoft Lync, dan gaat het gesprek niet van hun belbundels af.

Werkkleding of uniform

Scheelt ons als werkgever een hoop gedoe. Geen controle van facturen, geen bruikleenovereenkomsten en geen gepuzzel elke 1 of 2 jaar met het verlengen van onze GSM-bedrijfsbundel. Ik zoek graag parallellen. Zou deze verandering lijken op de voordelen van het afschaffen van bedrijfskleding? Bij veel beroepen kreeg je vroeger kleding. Nu zie je dat alleen nog bij stewardessen en agenten, maar er waren ooit veel meer beroepsgroepen. Wat een geregel was dat dan. Denk aan maatvoering, stomerijen en mode.

Dingen loslaten maakt het leven vaak simpeler. Op welke terreinen past Bring your own device nog meer?

Auteur

Jeroen Komen