'Vraag je mensen dagelijks wat beter kan'

De beste leertips van collega-ondernemers, deel 4

30 november 2011

Vraag je medewerkers dagelijks hoe jullie het doen en wat beter kan. Dit was een van de tips die ondernemers uit Amsterdam opgaven als hun beste Excelleertip. Bezoekers van het regionale Ondernemerscongres in Amsterdam werd gevraagd naar hun gouden tip om het leren binnen hun bedrijf te bevorderen. Hieronder de meest waardevolle leertips op een rijtje.

Haal jij het beste uit je mensen?

  • Geef medewerkers het gevoel dat het hun onderneming is, daarmee vergroot je de loyaliteit Luister naar je hart, met hulp van je hoofd (Emma at work, Amsterdam)

  • Zeg wat je doet en doe wat je zegt

  • Wees uniek in je branche

  • Deel kennis en informatie met het team om elkaar te inspireren en door te groeien. (Accounting Plaza, Wormerveer)

  • Ontwikkel een kennisdatabank

  • Leer van elkaars sterke punten, organiseer 'keukendagen' om elkaar te onderwijzen. (Exact Personeelsintermediair, Amsterdam)

  • Geef je mensen de ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en groei. Creëer ruimte voor ambitie. Gemotiveerde en enthousiaste medewerkers zijn een winst voor het bedrijf (is win-win) Zorgt voor betrokkenheid en saamhorigheid (Zeeman Textiel Supers,  Amsterdam)

  • Ga naar buiten en praat met andere ondernemers over samenwerking. Binnen je organisatie: beloon initiatief altijd (PNO Consultants)

  • Zorg dat je je mensen hebt 'bevrucht' met jouw visie voordat je verder doorgroeit

  • Blijf geloven in wat je doet (Overmeer Transport Group, Amsterdam)

  • Kijk hoe andere bedrijf het (beter) doen

Energie

  • Luister en heb aandacht voor klanten. Tevreden klanten geven je energie

  • In een verbetertraject is het belangrijk dat je zelf het goede voorbeeld geeft. Maak van je gedrag een wet en verkondig deze als nieuwe norm en gedraag je daar ook naar. (Fysio Verton, Haarlem)

  • Leer om je nieuwsgierigheid te beantwoorden (Studio Alicia, Hoorn)

  • Wees oprecht en bedenk wat je kunt brengen voor je komt halen. Goede relaties zijn niet conjunctuurgevoelig (Innozenz, Alkmaar)

  • Zit je vast? Weet je het niet meer? Zit je in the box? Follow your excitement. Dat is je beste raadgever en daarmee komt het altijd goed. (Carlson Culture, Amsterdam)

  • Houd en onderhoud persoonlijk contact en verlies het belang hiervan nooit uit het oog

  • Vertrouw op je intuitie en volg dat. Blijf communiceren.  (Academie van de Stad, Amsterdam)

  • Bedenk creatieve en innovatieve oplossingen (IPA Projects & Service, Broek op Langedijk)

  • Luister goed naar je eigen gevoel. Dat is een beter kompas voor de toekomst dan rationele overwegingen

  • Maak van je team een hazeleger. Zorg voor korte lijnen en goede communicatie onderling (Amstelhoorn Notarissen, Uithoorn)

Andere ondernemers

  • Luister naar andere ondernemers, doe daar je voordeel mee (Rondje Regio, Benningbroek)

  • Geef veel, je krijgt het altijd terug

  • Houd contact met elkaar

  • Ondernemen is een zekerheid van kosten met een kans op baten. (Administratiekantoor Rogema, Grootebroek)

  • Richt je op de sterke kanten van je mensen en laat ze verder excelleren (Hogeschool Inholland, Amsterdam)

  • Onderhoud persoonlijke contacten naast contacten via social media (Apollo Health, Amsterdam)

  • Vraag elke dag hoe we het doen en wat beter kan. (ProLiving, Amsterdam)

  • Laat je medewerkers kennis met elkaar delen (Savon, Enschede) 

Auteur

redactie - Ellis Emeis