"Een leeg schap is een gemiste verkoopkans"

Dirk Muller over het belang van logistiek bij import en export

21 januari 2013

Het vierde en laatste webinar in de reeks ‘Over grenzen denken en doen’ ging over logistiek. Dirk Muller van Marktrade, importeur van printersupplies, vertelde hoe hij zijn logistieke processen regelt.

Gratis whitepaper Eerste hulp bij logistiek

Marktrade is actief in de hele Benelux en behoort inmiddels tot de top drie in die regio. Het levert voornamelijk whitelabel huismerk inktcartridges aan grote warenhuizen en supermarkten. “De totale markt voor originele (80%) en niet originele (20%) cartridges in de Benelux is tussen de vijftien en twintig miljoen stuks per jaar”, vertelt Dirk. 

Van warehouse naar DC

De fabrikant van de cartridges zit in Engeland. Die bevoorraadt per vrachtwagen het warehouse, waar Marktrade de spullen opslaat. “Het warehouse is niet van ons, maar van onze logistieke partner. We hebben geen eigen magazijn, dat scheelt in de kosten en biedt de nodige flexibiliteit bij harde groei”, legt Dirk uit. Vanuit het warehouse worden de printersupplies naar de centrale distributiecentra (DC’s) van de retailers gebracht. Ook dat gebeurt per vrachtwagen. “We kiezen voor normaal wegtransport, geen express. Dat komt omdat we doorgaans alle voorraden goed kunnen plannen. Mocht er een spoedzending zijn, gaat dat natuurlijk wel per expressdienst en dan is het binnen 24 uur bij de klant”, vertelt Dirk. “Uiteindelijk mag het schap van de klant nooit leeg zijn, want dat is een gemiste verkoopkans.” 

Buffervoorraad

Het voorspellen van de buffer, die opgeslagen ligt in het warehouse van de logistieke partner, noemt Dirk een ‘uitdaging’. “Heel belangrijk is dat de retailer meewerkt en informatie deelt met ons. We willen de afzetcijfers weten, dan kunnen we daar onze buffervoorraad op afstemmen.” 

Wie is verantwoordelijk?

Een korte poll onder de deelnemers van het webinar wijst uit dat niemand weet wie er verantwoordelijk is tijdens het vervoer van de goederen. Iedereen kiest voor de optie ‘de vervoerder’, maar dit is bijna nooit het geval. “In de leveringsvoorwaarden worden de verantwoordelijkheden tijdens transport bijna altijd afgewimpeld”, vertelt Dirk. Belangrijk is ook dat de documentatie in orde is. Omdat Dirk alleen binnen de EU levert, stuurt hij standaard twee documenten mee: “De pakbon en de vrachtbrief. Op de pakbon staan de referenties over de order van de klant, de vrachtbrief moet worden getekend bij ontvangst. Het is echt een juridisch document waarmee je kan aantonen dat de spullen in goede orde ontvangen zijn.” 

Kosten drukken door automatisering

Een belangrijke onderscheidende waarde van Marktrade is dat het de kosten laag houdt. Daarmee kunnen ze hun concurrentiepositie sterk houden. “Die kosten drukken we door weinig personeel in te huren, maar veel te investeren in automatisering. We hebben een rechtstreekse koppeling tussen ons systeem en dat van de warehouser. Zo voorkom je fouten in de informatieoverdracht en dat kan je veel geld schelen.”

Een andere manier om de kosten te drukken, is door verticale en horizontale samenwerking. Bij verticale samenwerking probeer je voordelen binnen de keten te realiseren. “Als de vrachtwagens van het distributiecentrum van de klant terugrijden, is hij vaak leeg. De retailer kijkt dan of ze die vrije ruimte kunnen benutten voor ander transport. Een tweede mogelijkheid is dat de klant zelf zijn bestelling komt ophalen in ons magazijn en op de heenweg eerst een andere zending meeneemt. Dat is voordelig voor ons, want dan hebben wij minder risico en daarnaast is het voordeliger voor de klant omdat deze niet meer voor ons vervoer hoeven te betalen.” Bij horizontale samenwerking kijkt de transporteur naar de mogelijkheden van groupage. “Onze levering gaat dan mee met een grotere levering van een andere klant van de logistiek dienstverlener”, aldus Dirk.

Tips

Als afsluiter geeft Dirk nog een paar logistieke tips mee aan de kijkers.

  • “Onze leverancier betaalt de transportkosten als de bestelling boven een bepaalde waarde komt. Het kan daarom de moeite zijn om meer te bestellen dan je nodig hebt.”

  • “Teken je logistieke proces uit in een stroomschema en leg dit neer bij je logistiek dienstverlener. Samen kun je dan op basis van dat schema goede afspraken maken indien de transportkosten relatief hoog zijn en de extra voorraad snel doorgeleverd kan worden.”

Kijk het webinar van 13 december 2011 terug.

Auteur

Liesbeth Meenink