Laat je niet inhalen en zorg voor een heldere strategie

Column Yvo Kühling | Wearable tech

29 november 2017

Bedrijven die niet duidelijk kiezen voor één strategie worden ingehaald door bedrijven die dat wel doen. Het overkomt de besten en dreigt momenteel Apple te gebeuren, in de markt voor draagbare consumentenelectronica.

Je eigen zelfstandige onderneming starten?

In dit artikel

Het maakt niet uit welke strategie een bedrijf ontwikkelt, zolang de keuzes maar duidelijk is. Je wil in een bepaald marktsegment de goedkoopste zijn, of het beste product leveren of het bedrijf zijn met de beste overall klantervaring. Een strategie die niet herkenbaar is of niet consistent is geïmplementeerd, keert zich tegen het bedrijf. Dit overkomt nu Apple, die altijd voorop liepen bij nieuwe ontwikkelingen maar zich nu bij de ontwikkeling van een smartphonehorloge hebben laten inhalen. 

Vernieuwend

Natuurlijk waren er al horloges op de markt die je hartslag konden meten en je loopafstand konden monitoren. De horloges van bijvoorbeeld Nike en Reebok vonden gretig aftrek in de markt voor recreatieve sport. Het wachten was echter op een van de grote internetjongens om met ‘wearable tech’ te komen, als extensie op smartphone en tablet. Van Apple is bekend dat ze er mee bezig zijn, maar dat ze er inmiddels wel ruim de tijd voor nemen. Een beetje te ruim, naar mijn smaak.

De primeur is nu voor Samsung: de zogenaamde Galaxy Gear is een horloge dat een slimme verbinding maakt met andere Samsung producten. Bestaande Samsumg features kunnen vanaf nu ook via de pols worden genoten. Met de ‘Gear’ wordt de consument nog meer ‘connected’ dan hij al was. Dat het apparaatje vooralsnog beperkte extra functies kent deert niet: Samsung troeft Apple af in de markt voor ‘wearable tech’.

Innovatie

De lat ligt hiermee nog hoger voor Apple om met iets revolutionairs te komen. Ze zullen er de pest in hebben in Cupertino. Het is niet de gewoonte van Apple om veroordeeld te zijn tot marktvolger en dus zullen ze met hun iWatch behoorlijk moeten uitpakken om nog indruk te maken. Ik denk bijvoorbeeld aan een zelfoplader, buigzaam glas, vingerafdrukherkenning, indoor navigatie en medische diagnostiek. Oja, en met klokkijken erop. Het is afwachten of Apple kan terugkeren naar de eigen strategie van grensverleggende innovatie, of dat ze een andere koers moeten kiezen.

Auteur

Yvo Kühling