21st Century Skills voor ondernemers

Column Rutger Boelsma | Nieuwe vaardigheden

06 september 2018

Collega ondernemers, we zijn inmiddels al weer een tijdje aangeland in de 21ste eeuw en we hebben gemerkt dat op dit moment ondernemen heel andere componenten in zich draagt dan alweer enkele jaren geleden.

Whitepaper: Hoe start ik een webshop?

E-book Eerste hulp bij Groeien

Brand New Day

Om ons voor te bereiden op een toekomst waar ‘het weten ’op de achtergrond komt te staan en ‘het vinden’ steeds belangrijker gaat worden is het noodzakelijk ons te verdiepen in een pakket nieuwe vaardigheden die ons ‘future-proof’ gaan maken. Dat lijstje, bekend onder de naam 21st Century Skills, is al een poos geleden wereldkundig gemaakt. In deze en mijn volgende columns wil ik daar graag  aandacht aan besteden. 

Onze toekomstige medewerkers

Ik merk dat er bij mijn kinderen in het voortgezet onderwijs er momenteel al volop aandacht  gegeven wordt aan de nieuwe bundel vaardigheden. Op zich is dat al reden genoeg onszelf in deze vaardigheden (verder) te bekwamen. Ik merk bij een aantal van mijn klanten dat als er nieuwe medewerkers hun bedrijven binnen stappen, zij zichzelf nog niet herkennen in de bedrijfscultuur. Nu al zouden zij die nieuwe vaardigheden dan ook met verve moeten uitdragen. Als wij dat niet aanpassen dan vrees ik dat de nieuwelingen zich snel zullen gaan melden bij onze concurrent. Dan ga ik er wel even vanuit dat die daar wel de nodige aandacht aan heeft gegeven en de nieuwe vaardigheden wel heeft ingebed in zijn bedrijfsvoering.

De nieuwe vaardigheden

De future-proof vaardigheden zijn inmiddels bekend, maar lang niet bij alle ondernemers. Ik zet ze voor je op een rijtje: communiceren, samenwerken, creativiteit, ict-geletterdheid en mediawijsheid, probleemoplossend vermogen, kritisch denken, leergierig/onderzoekend, sociale  en culturele vaardigheden. Op zich niet heel veel nieuws, hoor ik je denken. Deels waar. Ik ben van mening dat je als ondernemer al veel van dit soort vaardigheden in huis zult moeten hebben om überhaupt te kunnen ondernemen. Maar er zitten toch ook een paar nieuwe bij: ict-geletterdheid , mediawijsheid en ook culturele vaardigheden. Om met de laatste te beginnen.

Sociale en culturele vaardigheden

Onze netwerksamenleving brengt veel diversiteit met zich mee. We werken steeds vaker en meer (met medewerkers) over de grens. We komen via internet met de hele wereld in contact. Dat geeft heel veel mogelijkheden als ondernemer. We moeten dan natuurlijk wel in staat zijn om met mensen van verschillende etnische, sociale, organisatorische en politieke achtergrond effectief samen te werken. Dat vraagt respect en kennis van algemene (en cultureel specifieke) omgangsnormen. (H)erkennen, respecteren en benutten van diverse standpunten waardoor samenwerking mogelijk is. We zullen (nog) meer ‘open minded’ moeten zijn, meer willen ontdekken en meer van elkaar moeten willen leren. Wordt vervolgd.

Auteur

Rutger Boelsma