Drie voorwaarden voor groei

Tips van John Warrillow om je bedrijf meer waard te maken

06 september 2018

"Focus je op een product of dienst waarmee je onderscheidend bent. Als je dat kunt bieden, kun je je bedrijf laten groeien." Dat zei John Warillow tijdens de Growth Summit 2013 in Amsterdam. Warrillow is serial entrepreneur en schrijver van het boek Built to sell. De drie belangrijkste tips van Warrillow op een rij.

E-book Eerste hulp bij Groeien

Brand New Day

Growth Summit 2013

Op woensdag 22 mei 2013 was er voor de derde keer in Nederland de Growth Summit Europe, georganiseerd door Gazelles en Spark Leadership. 200 ambitieuze ondernemers en directeuren kwamen bij elkaar om te netwerken, inspiratie op te doen en praktische tools te ontdekken om te groeien. Naast Warrillow spraken ook John Mullins, Margaret Heffernan, John Warrillow en Verne Harnish (allen succesvolle ondernemers en schrijvers) over groei en ondernemerschap.

1. Overdraagbaar

"De waarde van je bedrijf hangt nauw samen met de kracht van je product of dienst. Zorg dat het bedrijf niet van jou afhankelijk is. Vraag je af: als je op vakantie gaat, is er dan nog een bedrijf over? Specialiseer je en leer je werknemers ditzelfde 'kunstje'. Als je een dienst hebt die makkelijk over te dragen is aan je personeel, heb je goud in handen." Warrillow haalde het voorbeeld aan van Jiffy Lube. Oorspronkelijk een simpel garagebedrijf in Amerika. De ondernemer achter het bedrijf besloot zich volledig te specialiseren in olie verversen. Hij bouwde zijn garage om, leerde jonge medewerkers hoe het moest en inmiddels zitten er vestigingen van Jiffy Lube 'op de hoek van iedere straat in Amerika'.

2. Waardevol

"Zorg dat je product of dienst echt waardevol is voor je doelgroep." In het geval van Jiffy Lube zag de ondernemer een duidelijke toegevoegde waarde in zijn specialisatie. "Vroeger moest je bij een garagebedrijf een halve dag wachten tot de olie was ververst van je auto", vertelt Warrillow. "Door te specialiseren in olie verversen, kan hetzelfde proces binnen 20 minuten klaar zijn én goedkoper. Dat is waardevol voor je klanten. Je geeft ze een halve dag terug. Zoek naar die waardevergrotende factor. Waar zit de olie in jouw bedrijf? Focus je op die ene dienst."

3. Herhaalbaar

Een derde voorwaarde voor een succesvol product of dienst is de factor van terugkeer. "Een waardevol bedrijf heeft vaak een dienst of product waar klanten regelmatig behoefte aan hebben. Een potentiële koper kijkt maar naar één ding: je verwachte winststroom voor de toekomst. Hij wil garantie dat die verwachting uitkomt. Als de kans groot is dat je klanten terugkeren is de waarde van je bedrijf dus hoger. Heb je een product waar maar sporadisch behoefte aan is? Verzin dan een dienst eromheen die je klanten aan je bindt."

Auteur

Raphael Klees