Reclame die niks kost…

Column Gert-Jan van de Sanden | Gratis exposure?

19 april 2018

Voor niets gaat de zon op! Dat weten we allemaal. Toch wil iedereen als het even kan voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Zeker wanneer het reclame maken betreft. In mijn praktijk kom ik dan ook telkens weer die ondernemers tegen die een paar centen voor 'veel exposure' hebben betaald en denken dat ze met dit koopje hun bereik halen…

Marketing nieuwe stijl

MKB in Beeld 2020

Oplage

'Wat is dan veel exposure', vraag ik ze dan. Mochten ze een antwoord weten dan verwijzen ze meestal naar de hoge oplage. Wat is een paar centen? Bijvoorbeeld een halve pagina voor een huis-aan-huismedium voor een kwart van de prijs en da's niet veel (en ik kom het momenteel ieder maand wel een paar keer tegen!).

Helft is waste

Eerlijk is eerlijk, de kleine adverteerder moet wat met zijn reclamegeld. Media duikelen met kortingen over elkaar heen en de verleiding wordt dan groot. Een bereik van 70.000 brievenbussen is heel wat in een stadsgewest van zo'n 200.000 bewoners. De vraag is alleen: moet je ze allemaal bereiken? Een klein sommetje met de natte vinger en heel veel ervaring met zelf uitgegeven folders en huis-aan-huis bladen heeft me geleerd dat er van deze mooie getallen bedroevend weinig over blijft aan bereik. In de tijd dat het goed ging in de reclame sprak men al van de helft weggegooid geld; maar welke helft? Ik kan je verzekeren dat dat tegenwoordig meer dan de helft is. Ik herhaal het hier even -heb het al eerder gezegd - er is veel veranderd in de reclame. Met hagel wordt nog maar zelden geschoten. Met scherpe munitie bereik je veel meer…

Een direct mail (gewoon gedrukt mag best weer, want dat kom je steeds minder tegen, dus je valt op), een doelgroepsgerichte campagne via google of facebook (ja, ook voor winkeltraffic) voor 'die kwart van de prijs van die halve pagina advertentie' levert zeker weten meer gericht effect op. 

Daarbij: reclame herhalen werkt nog steeds het beste! Ook via online media…

Maar als je dan toch die kwart van de prijs wilt doen in de gedrukte media, doe het dan meteen 4x. Dan ben je nog het aanvankelijk beoogde bedrag kwijt maar wel met meer resultaat.

Auteur

Gert-Jan van de Sanden