Komkommertijd? Kom-kom-maar-klant!

Column Gert-Jan van der Sanden | Exposure in de zomer

18 april 2018

Vrouwen bloot, handel dood. Iedereen kent deze uitdrukking wel. Het goede weer heeft zich de afgelopen weken behoorlijk gemanifesteerd; de zomer is nu volop aan de gang. Komkommertijd dus...

MKB in Beeld 2020

De Ondernemerskalender 2019

Adverteren in de zomer?

Tijd om op je lauweren te rusten want half Nederland is op vakantie. De zaak kan dicht, want er is toch niks te doen. Of je onderneming op zijn minst onderbezet openhouden (en een belabberde service verlenen). Want ja, het beetje omzet dat zich aandient wil je natuurlijk ook niet missen.

Aan promoten en adverteren doe je natuurlijk al helemaal niks deze maanden.

Even wat feiten op een rijtje*:

  • Eén op de vijf Nederlanders gaat niet op vakantie;

  • inkomend toerisme (bezoek vanuit het buitenland) is per 2016 de grens van 15 miljoen buitenlanders gepasseerd;

  • van de Nederlanders die wel op vakantie gaan, kiest bijna de helft voor het eigen land als bestemming (2016: 17,2 miljoen binnenlandse vakanties).

Wat de redenen daarvoor zijn en de precieze gegevens mag je zelf opzoeken in het betreffende rapport dat voor een ieder toegankelijk is op de site van Netherlands Board of Tourism & Conventions (nbtc).

Geen komkommertijd

Dan zie je ook meteen dat het de komende maanden allesbehalve komkommertijd is. En dat geldt echt niet alleen voor de randstad en de kustplaatsen. Door heel Nederland bevinden zich pretparken, evenementen, natuurgebieden, campings, recreatieparken allemaal in de buurt van dorpen en steden met voorzieningen.

Deze worden bevolkt door mensen die van enkele dagen tot enkele weken van huis zijn om hun welverdiende geld uit te geven. En niet zo zuinigjes ook! Daar komt nog bij: De crisis is al weer bijna vergeten en de economie draait als een tierelier.

Laat je die lopen?

Mijn advies: Laat je juist nu zien! Juist nu dus flyeren, adverteren, banneren en billboarden… want de concurrentie ligt te slapen, dus je exposure is optimaal.

(Bovendien bieden juist in deze periode veel media-exploitanten extreme kortingen aan. Voor hen is het schijnbaar wel komkommertijd. Profiteer hier dus van!)

*(Bron: 'Toerisme in Perspectief', NBTC Holland Marketing Afdeling Research)

Auteur

Gert-Jan van de Sanden