Weet jij eigenlijk wel waar de producten op jouw schap precies vandaan komen? Zeker als je leveranciers in het buitenland zitten, is het lastig om alle details te weten te komen. Toch is het belangrijk om je bezig te houden met hoe je product is gemaakt. Je wilt natuurlijk niet in het nieuws komen met een schandaal over kinderarbeid. Houd dus regelmatig de vinger aan de pols.
Vertrouwensband met je leveranciers
Een goede relatie met je leveranciers kan jou veel opleveren. Als je al langer samenwerkt kan je bijvoorbeeld samen gaan onderzoeken of er zaken verbeterd kunnen worden op het gebied van transport, verpakkingen etc. Zo kun je op zoek naar de meest duurzame oplossing, samen bereik je namelijk meer dan alleen. Stel je leveranciers specifieke vragen over de producten; heeft het bijvoorbeeld een duurzaamheidkeurmerk? Als je leverancier dit soort vragen weer verder in de keten stelt, maak je sameneen groot verschil.
Communicatie met de klant
Ook is het belangrijk om je klant te vertellen over jouw keuzes in het assortiment en waar bepaalde producten vandaan komen. Hieronder een paar tips om de communicatie met de klant te verbeteren:
Beloof niet te veel, je moet het wel waar kunnen maken.
Als je het niet weet, communiceer het dan niet, maar stel het niet te lang uit.
Doe onderzoek naar jouw reputatie onder je klanten en vergelijk dit met de realiteit.
Laat je medewerkers meehelpen met de communicatie naar de klant.
Maak je processen en producten zo duurzaam dat je er eerlijk en transparant over kunt communiceren met de klant.
Wees transparant
Meteen aan de slag? Hier vind je het stappenplan van Maatschappelijk Verantwoord Inkopen. Let er wel op dat je je stakeholders en klanten goed informeert over je veranderingen. Zij kunnen je ook de nodige feedback geven.