Van vaste segmenten naar vloeibaar gedrag

MKB Trends 2017

13 december 2016

Hokjes gaan verdwijnen en sectoren vloeien in elkaar over: de gemiddelde klant is verleden tijd. Ondernemers van nu zijn niet meer te vangen in traditionele segmenten met vaste kenmerken.

Eén van de MKB Trends 2017 is:

Van vaste segmenten naar vloeibaar gedrag

Alle hokjes, grenzen en houvast die we tot nu toe hanteerden in doelgroepbenadering en klantfocus vallen weg. Seizoenen bestaan niet meer, omdat we gestuurd worden door d

e verkoopseizoenen van de retailers. Er bestaan geen gemiddelde mensen meer want door Facebook en Pinterest heeft iedereen het idee bovengemiddeld en uniek te zijn. Benader je de wereld nog in doelgroepen van aantal werknemers, omzet of branche, dan kun je beter stoppen. Ondernemers van nu zijn niet meer te vangen in traditionele segmenten met vaste kenmerken.

Mede uit de MKB Monitor blijkt dat ondernemers worden gedreven vanuit passie (51%), vernieuwingsdrift (28%) of zakelijke ambities (22%). Ze voelen zich aangesproken door echte verhalen van echte mensen en echte merken. Alles wat ze doen is vindbaar en meetbaar, of ze nu willen of niet.

Esther Jacobs (foto), ondernemer en auteur van het boek 'Digital Nomads': "Een ondernemer zonder vaste woon- of verblijfplaats kan niet volgens de belastingdienst, maar het is toch echt mijn realiteit. Wen er maar aan!”

Bekijk het videofragment waarin deze trend wordt gepresenteerd en toegelicht:

Bekijk ook de andere MKB Trends 2017